God of War Ragnarok: zabiják bohů a jeho syn u dalšího konce světů
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Kratos a Atreus se vydávají na další strastiplnou cestu skrze hordy nepřátel v epické RPG řežbě.

Je večer. Steam konečně dososal nový God of War Ragnarok. Zapínám hru. Pro jistotu si pouštím rekapitulaci předchozího dílu. PTSD do mě narazí jako splašený vlak. Bez slitování, bez milosti bez výčitek.

Lehce se mi třesou ruce. Po krátkém načítání se přede mnou rozprostře zmrzlá krajina Midgardu a mně je jasné, že jsem ztracen. Ne nadobro. Ale na slušnou řádku hodin. Kratos a Atreus spolu prohodí prvních pár slov. Věty nejsou dlouhé. Každá z nich však dopadá s tvrdostí a a neochvějnou rázností kladiva na kovadlinu.

A nejen kladiva metaforická, ale i ta reálná na sebe nenechají dlouho čekat. Bez větších vytáček se rozjíždí horská dráha událostí, které mě pohlcují a vtahují do absolutně skvostného díla ze Santa Monica Studia…

Jsou hry, které konzumujeme na denní bázi. Jsou, hry, které vyplňují čekání na autobus. Jsou hry, které hrajeme s přáteli. A pak je tu God of War Ragnarok. Málokdy se uchyluji k epickému tónu v recenzích, ale tady mám pocit, že jakýkoliv jiný styl by byl nedostačující, ba snad i urážlivý.

Milý hráči, to, co máš právě před sebou, není recenze. Je to popis zážitku, který si můžete dopřát taky. A já opravdu doufám, že máte nebo budete mít tu příležitost.

God of War Ragnarok: zabiják bohů a jeho syn u dalšího konce světů
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Atreuv a Kratův příběh plynule navazuje na konec předchozího dílu. Veškerý děj a  interakce, kterou ve světě GoW děláte, je spíš dokreslení celovečerního filmu. Stejně tak je koncipovaný i tutorial.

Vše, co uděláte, je podloženo dialogy mezi postavami a hnáno vpřed scénářem, který ani na chvilku nedovolí pocitu velkoleposti a hrdinství, aby se vytratil. Podobně nenásilný způsob seznámení hráče s prostředím hry je, v pravdě, dnes už vzácný.

Lavina událostí na sebe opravdu nenechává dlouho čekat a vy se během několika minut máte možnost seznámit se s hlavními antagonisty tohoto opusu magnum. A stejně jako v předchozím díle, i zde nečekejte okoukané scény typu “haha, já jsem špaňák z temné hory temného království za temným hvozdem a temnými horami”.

Thor a Odin přijdou na přátelský hovor a žejdlík medoviny přímo do Kratova domu a ačkoliv se zdá, že děj může nabrat poněkud zvláštní směr, nenechte se zmást.

Abych vám mohl alespoň trochu vykreslit výše zmíněné postavy, půjčím si pár vět z předmluvy ke sbírce povídek Ve stínu Říše: “Jedna z nejzákladnějších literárních pouček totiž praví, že hrdina může opravdu vyniknout jen v případě, že má odpovídajícího protivníka. Vždyť, jak by to vypadalo, kdyby se hlavní protagonista probojoval hordami odpornách skřetů k finálnímu střetnutí s Temným pánem, jen aby vzápětí zjistil, že je to retardovaný imbecil s IQ šumící trávy.”

Z našich hlavních hrdinů to v tomto případě skutečně dělá bohy.

Než se nadějete, rotujete ve víru nových událostí. S postupem času však přichází nepříjemný pocit, že ať je snaha boha války sebevětší, ne vždy je možné zvrátit váhy osudu ve svůj prospěch.

God of War Ragnarok: zabiják bohů a jeho syn u dalšího konce světů
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Kdo za tím stojí?

Duo scénáristů z prvního dílu (Matt Sophos a Richard Zangrande Gaubert) opět dokazují, že druhý díl ne vždy musí dopadnout hůř. Naopak. Propracovanost postav nabývá další rozměr.

Jejich pohnutky, pocity a motivace se vzájemně proplétají, potkávají a narážejí do sebe. Dialogy mezi protagonisty dávají jasně najevo, že každá z nich ušla obrovský kus cesty a ta na nich zanechala své stopy.

V podobně výpravných titulech se často stává, že postavy, definované autorem v prvních dílech, zůstávají stejné, neměnné. A časem tedy krapet okoukané. Co to způsobuje? Důvodem je nepřirozenost právě oné neměnnosti charakterů. Kvůli tomu často charaktery ztrácejí na “živosti” a i uvěřitelnosti.

Je sice fajn hrát za tvrďáka typu Doomguy, ale rozhodně ne ve chvíli, kdy podobný archetyp je nasměrován dějem příběhu do kolize s dramatickými událostmi. Není možné aby to pak postavu neovlivnilo při dalším rozhodování.

Preciznost s jakou jsou zde vytvářeny dialogy a děj je dechberoucí. Autoři vdechli příběhu GoW Ragnarok skutečný život a tím opět posunuli pomyslnou příčku herní scénáristiky na vyšší úroveň.

Sekej, střílej, kouzli!

Hra se drží ověřeného hack and slash bojového systému, jako její předchůdce. Vše je příjemně plynulé a responzivní. Za zabité nepřátele a splněné úkoly (ať už hlavní, čí vedlejší), získávata cenné zkušenosti.

Za ně si otevíráte nové útoky a nová komba. Některé vám budou velmi povědomé, některé budou překvapením. Proč ale měnit něco, co skvěle funguje. Podobně jako v ve hře Doom a Doom Eternal, i zde se jedná o prosté dotažení k dokonalosti.

God of War Ragnarok: zabiják bohů a jeho syn u dalšího konce světů
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Novinkou je možnost vylepšování jednotlivých útoků. Hráč si u vybraných schopností může zvolit různé modifikace (lepší elementární nebo fyzické zranění či delší omráčení atp.).

Tím vývojáři otevřeli další úroveň jak vylepšit či upravit svůj build. A co se stavění svého Kratose a Lokiho (nebudeme zde rozvádět, proč se Atreus sem tam nazývá Loki) týče,  nezastavili se s kreativitou jen u schopností.

Používání štítu je zde také upraveno. V průběhu hry získáváte různé nové kousky a ty si můžete otevřít několik nových štítů s různými schopnostmi. Každý z nich lze dále ještě vylepšit dalšími modifikacemi.

Obměnu získal i rage systém. Oproti GoW 2018, kde rage měl samostatný strom schopností, zde je možné variovat jeho funkce.

Sparta rage Fury přináší klasický berserkr mód, kdy se z Kratose stane nezastavitelný válečný kolos. Valor rage léčí poskytuje více taktický přístup, který oceníte, jste-li fanoušky boje sekerou nebo čepelemi. Wrath pak slouží jako bezhlavý rozběh do hordy nepřátel zakončený mocným útokem zbraní, kterou právě držíte.

Každá zbraň pak má ještě své dva speciální útoky – lehký a těžký. Oba mají různé variace, které si otevíráte při objevování map různých světů.

Úplnou novinkou je systém relikvií, které do souboje přináší zcela nové schopnosti, použitelné nezávisle na výše uvedených mechanikách. Nejedná se pouze o neanimované zvednutí poškození nebo obrany. K dispozici dostanete třeba hod chakramem nebo omračující výbuch nenávisti.

A to nejdůležitější na konec. Téměř nikdy nebojujete sám. Každý z vašich společníků má svůj osobitý způsob podpory a boje a každého z nich můžete vylepšovat tak, aby to odpovídalo vašemu hernímu stylu.

Chcete hrát mocného vrhače seker, který který své cíle nejprve omráčí a pak skrze ně prožene čepel Leviathanu? Není problém! Nebo se raději vrhnete přímo doprostřed nejkrvavější vřavy, rozsekáte hordy elfů a jiných potvor na kousky? A co na ně takhle poslat nějaké vlky nebo je rozdupat kopyty obrovského Kozorožce?

God of War Ragnarok: zabiják bohů a jeho syn u dalšího konce světů
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Tak co, už chápete, kam tím mířím? Tady prostě není co vytknout.

Nebudete běhat po světech ze severské mytologie nazí!

Různé zbroje s různými efekty a s různými staty. To není nic nového. Co je ovšem nové jsou amulety doplňky.

Kratosův amulet Yggdrasilu může pojmout slušné množství run, díky nimž hráči mohou krásně “minmaxovat” hodnoty jednotlivých statistik (runické síly, poškození, délka omráčení atp.) Stejně tak u svých společníků je možné snižovat cooldowny, nebo účinnost jejich speciálních schopností.

Světe div se, světy se mění

I pohyb a objevování světů severské mytologie dostalo pár hezkých vychytávek, které oživují původní mechaniky pohybu po dimenzích Yggdrasilu. Čepele už neslouží jen k masakrování nepřátel, ale také k přesunování či zapalování různých objektů.

Truhly, obsahující vylepšení zdraví a nenávisti mají své runy poschovávané za novými překážkami. Ať už budete v Helheimu nebo v Midgardu, všude na vás čeká nepřeberné množství nových truhel, materiálu pro tvorbu zbrojí nebo prostě jen hromady stříbra.

Nikdy nekončící příběh…

V záplavě chvály nelze nezmínit vizuální zpracování celého projektu. Vyšší rozlišení nabízí dechberoucí scenérie lineárních otevřených světů (zvláštní spojení, které si z hlediska level designu obojího bere to nejlepší).

Detaily postav a v kulisách realisticky zpracovaného pozadí přímo vyzývají k využívání implementovaného fotomódu. Ten možná nenabízí tolik funkcí jako u jiných titulů, ale řekněme si to narovinu – tahle hra je prostě nepotřebuje.

God of War Ragnarok: zabiják bohů a jeho syn u dalšího konce světů
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Kamera, klapka, hudba

Bear McCreary je jméno, které rezonuje ve světě herních skladatelů nejen díky zdařilemů soundtracku z předchozího dílu GoW, ale třeba i díky své práci na Warlords of Draenor, Overwatch, či Battlestar Galactica.

Kombinace symfonického orchestru, chórů a tradičních severských nástrojů (harfy, lyry, dudy) a elektronických nástrojů vytvořila perfektní kombinaci dotvářející celkový vzhled celého díla.

I přes směrodatný nádech severské hudby se McCrearymu podařilo zakomponovat lehké nitky Kratosovi domoviny. Díky této nezvyklé kombinaci s historickými kořeny je celková příchuť soundtracku velmi originální a značně návyková.

Optimalizace

Nemám námitky. Hra prostě šlape perfektně. I na velmi starých mašinách se můžete podívat v rozlišení 720p na 30 fps. Ve vysokém nastavení s moderními stroji se pak bavíme o relativně stabilních 120 až 140 fps ve 4k rozlišení.

Long live the king!

… Je ráno, venku svítá a já zvedám oči od monitoru. Tak trochu jsem zapomněl na to, že bych měl spát. Že jdu zítra…dneska do práce. Zatracený Kratos, pitomý Atreus a debilní Odin! Už aby bylo po práci…

Podobně jako to bylo třeba u Baldur’s Gate 3 nebo u Doom Eternal, i zde mi docházejí slova. Člověk by měl psát tak, aby pouze nechválil. Na každém kousku se přece najde něco nepovedeného nebo špatného ne?

Ne vždycky.

God of War Ragnarok: zabiják bohů a jeho syn u dalšího konce světů
Zdroj: Sony Interactive Entertainment

God of War Ragnarok

Platformy: PC, PS4, PS5

Playtime: Hlavní dějová linka 26h +-, podrobnější průzkum 54+ a k tomu ještě new game+

Věk: 17+

Vývojáři: SIE Santa Monica Studio, Jetpack Interactive

Vydavatelé: Sony Interactive Entertainment, PlayStation Studios, PlayStation Publishing LLC