Není to tak dávno, co ve mně tak jednoduché slůvko jako H1Z1 vyvolávalo pocit naděje. Naděje na hru, která by konečně mohla zaplnit díru na trhu a uspokojit všechny fanoušky her jako DayZ. Pravý post-apokalyptický survival s hordami zombií a neomezenými možnostmi – tentokrát udělaný správně. Teď ve mně H1Z1 bohužel vyvolává jen pocity hořkého zklamání a nechutenství.
Pravděpodobnost úspěchu H1Z1 tak byla extrémně vysoká. Studio mělo k dispozici prakticky vše. Obrovský tým developerů, neomezený rozpočet a samozřejmě i předlohu od které se chtěli odrazit. Během pouhých dvou měsíců se prodalo přes milion kopií hry a studio vědělo, že má v ruce trhák a to i přes počáteční problémy s přihlašováním do hry.
Zombie byly opravdu zombie, ploužily se všude kolem vás a snažily se vás zabít sotva k tomu dostaly příležitost. Nekonalo se žádné probíhání zdmi ani nic podobného. Svět byl hned o něco krásnější, hlavně když jste dostali každý týden nový update, který přinesl tunu nových věcí – auta, budování bází, nové zbraně, zabarikádování se v budovách… prostě vše o čem si DayZ mohlo nechat zdát.
Byl tedy oznámen mód battle royale a nezávislý vývoj survival aspektu hry. Už tehdy jsme všichni věděli, že nastal problém, ale nikdo tomu nechtěl uvěřit. Postupně jsme ale byli donuceni. Vývojáři se vrhli na battle royale, který během chvíle lámal rekordy v hratelnosti i výdělku pro vývojáře. V survival módu se za x měsíců nezměnilo nic. Když vyšel update, rozbil více, než opravil. A tak to šlo drahnou dobu, dokud se nezačali ozývat fanoušci hry. „Nikdo z nás nestál o battle royale, my chtěli survival hru s otevřeným světem!“
Daybreak studiu konečně došlo, že to znamená problémy a tak po změně dalšího CEO přišlo s novinkou. Rozdělíme hru na dva samostatné projekty. H1Z1: King of the Kill (battle royale) a H1Z1: Just Survive s příslibem nezávislého vývoje obou. To samozřejmě trvalo jen chvíli a ve výsledku se nic nezměnilo.
Není to totiž jen H1Z1 a studio Daybreak, ale i další vývojáři, kteří z nás svými neustálými sliby tahají peníze i čas.
Podívejte se třeba na takové Free Reign Entertainment. Tohle studio stálo za vývojem War Z – survival hry, o které slyšel snad každý. Aby taky ne. Dané studio ji totiž několikrát přejmenovalo a znovu vydalo jako nový projekt – z War Z se stalo Infestation: Survivor Stories, následně Romero’s Aftermath a pak bylo rozděleno na battle royale Last Man Standing a survival Aftermath. To vše samozřejmě zpoplatněno jako úplně nová hra.
Ano, možná si řeknete, že je to nástupem early access her, ale jen tím to není. Faktem je, že upínáme své naděje na projekty, které si to nezaslouží. Studia v dnešní době začala early access využívat jako lehký zdroj financí a je na čase s tím něco udělat. Tím vás samozřejmě nechci nijak komandovat, chci vám otevřít oči a ukázat vám, že některé hry za to opravdu nestojí.
V následujících článcích se tak spolu podíváme na všechny nekalé praktiky herních studií, ale i na hry samotné. Očekávejte tak preview her, dojmy z hraní, rozhovory s herními vývojáři i žebříčky toho nejlepšího (ale i toho nejhoršího) co dnes najdete na trhu.