Je úplně jedno to, jestli jste Ghost of Tsushima již hráli před pár lety na PS4. Tady končí veškerá legrace. Vtipy jdou stranou. Na smích zapomeňte.
Je 17. července 2020 s na PlayStation 4 přichází nová hra od studia Sucker Punch. Do toho dne nedočkaví hráči mohli vidět jen pár minut z chystané hry. Pár minut, které je do té doby držely v naději, že může existovat obrovský otevřený svět, který nebude přehlcen markami, symboly a jiným vizuálním chaosem.
Svět, ve kterém bude skvělý soubojový systém, stealth akce a příběh jako vystřižený ze starých japonských filmů o samurajích. Sucker Punch studio znovu dokázalo, že patří ke špičkám herního průmyslu a doručilo kýžený produkt v perfektním stavu.
Následoval týden s minimem spánku. Týden absolutní ignorace reálného světa. Týden plný cti, zrady, vítězství a zklamání. Týden, ve kterém nejedna hráčská duše uronila slzu, nebo zaplesala nad neskutečnou řemeslnou prací vývojářů ze SP studia.
Je tedy něco jinak při vydání PC verze dnes již asi nejikoničtějšího titulu od výše uvedeného studia? Pojďme se na to podívat!
Poslušnost, čest a sláva!
Hra je zasazena do historických událostí, které se odehrávaly v roce 1274 na březích japonských ostrovů Tsushima a Iki. Masivní mongolské hordy se vyvalily na břehy a smetly armádu samurajů, jakoby se nejednalo o celý život trénované válečníky, ale bandu rolníků.
Lord Shimura je zajat a vy, Jin Sakai, jste na pokraji smrti. Jediné, co vás po zdrcující porážce žene vpřed, je vaše vůle, spalující nenávist a závazek cti k vašemu strýci.
Se smrtí na jazyku, přáním pomsty a svou katanou se vrhnete hlavním vchodem do hradu, kde je lord Shimura držen. Naneštěstí se věci nevyvíjejí tak, jak byste si přáli a vaše postava okusí další porážku.
Jako správný samuraj si má Jin Sakai vzít život. On se ale rozhodne, že využije všech prostředků, aby zachránil svého strýce a vyhnal mongolskou chamraď z ostrovů. I kdyby to mělo být to poslední, co ve svém životě a smrti udělá!
Zápletka hlavního příběhu není nijak složitá a obsahuje v sobě jen pramálo překvapení. Na první pohled se může zdát, že se jedná o prvoplánový příběh, který lze odhadnout od brzkých několika herních hodin, které v Tsushimě strávíte. A ono to do jisté míry tak je.
Tady ale hlavní roli přebírá mistrně ztvárnění a narativ, jehož forma si vzala inspiraci z filmu Akira Kurosawy. Dlouhé záběry, romantické pohledy do krajiny, která jakoby byla zobrazením vnitřního sváru hlavní postavy.
V jednoduchosti je krása. A v případě příběhů ze Tsushimy to platí dvojnásob.
Krása střídá nádheru! Prostě totální panoramata!
Vizuální stránka hry je bezkonkurenčně jedna z nejkrásnějších, která se za posledních několik let objevila v otevřených herních světech. Šedivost válečných polí střídají pohledy na východy a západy slunce, kdy se proháníte na svém koni po rozkvetlých pláních přesaturovaných barev!
Hry stínů v bambusových lesích poodhalují hrůzy války. Místa klidu a míru, jež náhodou objevíte, se znenadání zalijí ostrým světlem, které vykoukne trhlinou v mracích. Jen těžko slovy popíšete vizuální zážitek z Ghost of Tsushima. Je to prostě totální „grafické porno“ a to nejen pro fanoušky japonské historie a kinematografie!
Za Tsushimu život položím!
Jako správný samurajský lord se i vy umíte ohánět katanou o sto šest. V průběhu hry postupně otevíráte různé bojové styly, které jsou vhodné pro krájení různých nepřátelských jednotek.
Hra v základní verzi je v tomto směru trochu rigidní. Pokud na vás útočí Mongol se štítem, prostě použijete styl obrany Water stance a hotovo. Hráč sice může libovolně mezi postoji přepínat, ale ve výsledku vždy skončíte u toho, který je proti dané jednotce nejsilnější.
Značné změny se ale dočkáte v DLC, které vás zavede na Iki island, místo, kde zahynul váš otec. Vývojáři zde přinesli o dost obtížnější jednotky, které aktivně mění své vybavení a nutí hráče více pracovat a přizpůsobovat styl boje.
Nepřátelé zde dostali i nové vzorce útoků a pár nových druhů jednotek, které se budou snažit znepříjemnit váš jinak vpravdě romantický pobyt na ostrově Iki.
Ve výsledku se ale stále jedná o neskutečně zábavný, skvěle funkční systém. Každý úhyb, nebo odražení vypadá opravdu skvěle. Animace pohybů je neskutečně propracovaná a o to víc uspokojující, protože díky tomu máte pocit, že takhle nějak by určitě měl vypadat mistr šermíř se svojí zbraní! Každý vyhraný souboj přináší perfektní pocit zadostiučinění.
Třešničkou na dortu je určitý druh “minihry” , kdy své nepřátele můžete vyzvat na souboj. V tu chvíli se spustí krátká animace, kdy Sakai sáhne po meči a Vaším úkolem je tasit dříve, než-li oponent. Pokud se zadaří, nešťastný nájezdník je mínus na jednu ránu. Tato schopnost lze i vylepšovat, takže můžete poslat do kytek až tři nepřátele na jednu “výzvu” (s učitým vybavením jich může být i pět).
Ten Mongol už tam ležel!
Ne vše lze řešit přímou konfrontací, a proto, že mongolských jednotek je opravdu hodně, situace si žádá nové přístupy. Lord Sakai navzdory své samurajské výchově postupně začíná chápat, že s nepřáteli nelze bojovat konvenčními způsoby.
Postupně objevuje nové nástroje, které sice nejsou moc čestné, ale za to sakra efektivní. Hra postupně nabídne širokou škálu vrhacích zbraní. Nepřátele můžete masakrovat kunaiem, vyhazovat do povětří bombami a výbušnými šípy, a nebo trávit jedovatými šipkami.
Vaši postupně vytvářenou pověst “ducha Tsushimy” postupně utvářejí schopnosti řetězového zabití, které je možné aktivovat při plížení. A pokud se dostanete do úzkých a naleznete se v intimně blízkém obklopení nepřátel, vždycky můžete použít kouřovou bombu.
Ta většinu soubojů ukončí, protože se Jinovi otevře možnost okamžitého zabití nejbližšího nepřítele. Modří už vědí, ano, pokud to zkombinujete s výše zmíněným řetězovým zabitím, máme tu jatka jak víno!
V pozdější fázi hry si otevřete schopnost brutální popravy, jejímž následkem si všichni přihlížející nepřátelé pustí do kalhot a vy je v tu chvíli můžete popravit.
Budete se ztrácet. A rádi!
Ne, nebudete. Studio se úplně nevyhlo klasickému systému symbolů na mapě, ale dokázalo ho zpestřit funkcemi, které dobře vypadají a dokreslují atmosféru Ghost of Tsushima a zároveň skvěle fungují.
Na začátku hry se před Jinem rozprostírá mapa zahalená mlhou. S každou osvobozenou pevností se kousek odhalí a ukáže vám otazníky v jejím okolí. No, a světe div se, jde to i bez minimapy. Otazník si hráč na mapě označí a ve hře samotné ho pak k místu naviguje vanoucí vítr. Uživatelské prostředí tak zůstává při cestování úplně čisté a hráč si může užívat nádherné scenérie plnými doušky.
Vývojáři mysleli i na prozkoumávání na vlastní pěst. A pokud patříte mezi ty hráče RPG her, kteří nejprve prolézají vše okolo a hlavního děje se nedotknou ani dráždidlem na opice dokud nemají objevené vše, bude se vám nejspíš líbit i druhý průvodce v podobě zástupce fauny.
Pokud někde zahlédnete poletovat žlutého ptáčka, doporučujeme neignorovat. Vždy Jina zavede k něčemu zajímavému. Stejně tak je to i s liškami. Tihle malí a roztomilí poslové boha Inari vždy přinášejí něco užitečného.
Vývojáři se rozhodně postarali o to, aby zážitek z Japonska roku 1274 byl rušen jen absolutně minimálně a vy jste si tak mohli vychutnat pohlcující atmosféru ostrova Tsushima a Iki.
Pitomí ptáci!
Již zmíněné DLC Iki island přináší novou lokaci. Zhruba deset hodin objevování, sekání, skákání a dalších věcí, které známe z původní hry. Ovšem to není vše.
Nové nepřátelské jednotky mění postoje a zbraně, využívají kombinace neblokovatelných útoků a když jim v pozadí řeže do bubínku jejich šaman, tak jsou z toho celé odvařené. V praxi to znamená, že se z nich stanou berserkři na steroidech. V rozšíření dříve, než kdykoliv předtím oceníte širokou škálu Jinova vybavení.
Nové jednotky ale nejsou vše, co ostrov přináší. V rámci děje navštívíte místo, kde byl zavražděn Jinův otec. Hlavní dějová linka nám představí novou vrchní zlodušku.
Ta nezahálí a hned na začátku vám to dá, jak se říká, sežrat ještě horký. A to doslova. Otráví vás. Následkem onoho halucinogenu se mladý Lord Sakai musí vypořádávat s duchy své minulosti. Realita se tak začne prolínat s jeho představami a občas je těžké zjistit, proti komu vlastně bojujete.
Ostrov Iki přináší i nové hádanky a minihru, ve které provětráte vaší shakuhachi. A taky se budete moci pomazlit s hromadou nových zvířátek. To potěší skoro vždy. Nechybí ani nová várka brnění a vylepšení, které do značné míry mění funkci některých útoků a bojových mechanik.
I když je nový ostrov opět pastvou pro oči, rozhodně nepůsobí stejně propracovaně, jako jeho větší bratr. Nacházení cest a překonávání enviromentálních překážek, zde působí jaksi nedodělaně a vzhledem k tomu, že se jedná o dost členitý terén, občas lehce otravné hledání jediné cesty trochu brzdí jinak příjemný a plynulý zážitek z hraní.
A ke všemu to má ještě kooperaci!
Ano, čtete správně. Hra nabízí kooperaci až čtyř hráčů. Na výběr máte archetyp samuraje, ninji, lučištníka a ronina. Vydat se můžete na krátké mise pro dva a nebo až ve čtyřčlenné skupině bránit nějaké území.
Hra sice vyžaduje propojení s PS účtem, ale pokud jste měli na vaší konzoli nějaký progress právě ve zmíněném kooperačním módu, máte smolíka. Ten totiž není přenesen a farma vybavení musí tedy začít znovu.
Všechno to běží skvěle!
Ghost of Tsushima je skvěle optimalizována. Ve 4K rozlišení z ní můžete s přehledem ždímat stabilních 60 – 70 snímků bez DLSS. Díky perfektně provedené práci hra vypadá absolutně skvostně. Epické záběry do krajiny zalité večerním sluncem nebo vítr pohánějících se po rozkvetlých pláních, to vše vám bude neustále vyrážet dech. Hru jsem testoval na RTX 3090, AMD Ryzen 9 5900X 64GB.
Kde mám, sakra, ten ovladač!
Narovinu řečeno, ovládání s myší a klávesnicí je krapet krkolomné. K tomu hra místy krapet zápasí s responzivitou. Ta vás občas zavede (zejména na vyšší obtížnost) do rozbouřených vod zuřivosti a šílenství. Zejména v Ikki DLC. Zmíněný problém rozhodně nevylepšuje ani ztrácející se zvuk uprostřed soubojů. Kombinace zmíněných problémů je místy neskutečně otravná, silně narušuje jinak celkově kladný dojem z celého hraní.
Co je slyšet, to se počítá!
Když opomeneme velice otravný zvukový bug z DLC, sound design celého projektu je prakticky bezkonkurenční. Od každého drobného cinknutí nebo zavrzání vaší zbroje, až po dlouhé vytí větru, je slyšet opravdu vše. Třešničkou na dortu je pak chvilka plná napětí ve scénách před souboji se samuraji a jinými super záporáky.
Dlouhý záběr na Jina pokládajícího ruku na tsuku meče, je ukončen tichým, ale při tom neskutečně výrazným cvaknutím katany povytažené ze sayi. A souboj začíná!
Zvukový team byl veden Bradleym D. Mayerem (inFAMOUS Second Son, Spiderman Web of Shadows) ve spolupráci se Joshem Lordem (CoD: Infinite Warfare, CoD: Ghosts). V jednom rozhovoru pro uvedli, že většina zvuků byla nahrávána z reálného prostředí a s autentickými předměty.
Výsledkem je opravdu silně intenzivní zážitek, který ve spojení s vizuální stránkou a hudbou nekompromisně vtahuje do děje hry.
Když už jsme u té hudby…
Sucker Punch spojil dva vynikající skladatele a sice Shigeru Umebayashiho (opravdu dlouhý výčet filmů včetně Hannibal Rising nebo Rise of the Legend) a Ilana Eshkeriho (Ninja Assassin nebo Kick-Ass a spoustu dalších titulů). Výsledkem osmnácti měsíců práce a cesty do Japonska je bezkonkurenčně jeden z nejlepších herních soundtracků poslední dekády.
Chci si to zahrát znovu?
Ano! Ghost of Tsushima se bezpochyby řadí mezi nejlepší herní tituly posledních let. Celý projekt je provázen mistrnou prací špiček ve svém oboru a výsledek přináší přes osmdesát hodin opravdu skvělých herních zážitků.
Je úplně jedno to, jestli jste to již hráli před pár lety na PS4. Ghost of Tsushima se rozhodně řadí mezi ikony (jako je třeba Mass Effect), které prostě jednou za čas znovu nainstalujete a užijete na maximum! I přes drobné chybičky je hraní této hry prostě za odměnu!
Ghost of Tshushima
Vývojář: Sucker Punch Productions
Návrhář: Darren Bridges
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Hudba: Ilan Eshkeri, Shigeru Umebayashi
Platforma: PC/Windows