Days Gone Remastered je poctivě vyleštěný návrat, který ukazuje, proč si hra získala hráčská srdce. Vylepšený technický stav, nové režimy a silná atmosféra z něj dělají zážitek, který stojí za to.
V čase, kdy se herní průmysl otáčí stále rychleji kolem živých služeb, battle passů a nekonečných multiplayerových sezón, působí návrat starého dobrého Days Gone jako příjemná, i když trochu melancholická připomínka doby, kdy se ještě vyprávěly příběhy.
Když se svět hroutil, ale hlavní hrdina si nesundal koženou bundu a nenechal se zlomit. A i když tenhle příběh zůstává stejný jako před šesti lety, remaster na PlayStation 5 ho konečně vypráví tak, jak si ho zasloužíme slyšet – s ostrým obrazem, plynulým frameratem a několika příjemnými novinkami navíc.
Zpátky do sedla – jen s čistšími výfuky
Hlavním hrdinou zůstává Deacon St. John, bývalý motorkář, který se v zmítaném chaosem světě post-apokalypsy vydává hledat ztracenou manželku a smysl své existence. Co se nemění: freakeři jsou pořád hladoví, motorka vrní jako dobře promazaný démon a Oregon je pořád krásný, i když zarostlý, zpustlý a smrtelně nebezpečný.

Jedna z věcí, která už tehdy na Days Gone zanechala silný dojem, byla atmosféra – svět, který žil. Ne díky tisíci NPC postavám, ale díky počasí, divoké přírodě a nenápadným střetům, které často vznikaly samy od sebe.
Teď to všechno běží plynule při 60 snímcích za sekundu, a to i ve vizuálně náročnějších scénách – třeba když se na vás žene horda desítek, někdy i stovek freakerů.
Novinky? Ano. Revoluce? Nečekejte
Připomeňme, že už verze pro PS4 byla vizuálně velmi zdařilá, byť s technickými problémy. Na PS5 běží hra pod novým osvětlovacím systémem, díky kterému hlavně noční mise získávají silnější hororový nádech – tma je hlubší, světla výraznější a atmosféra hustší. Kromě přidané vegetace a vyššího rozlišení se dočkaly lepšího zpracování i modely postav, stíny a nasvícení.
Na PS5 Pro pak můžete využít nový zobrazovací mód, který cílí na 60 fps při upscalovaném rozlišení pomocí technologie PSSR. A nutno říct, že výsledek je působivý – obraz je čistý, bez viditelných artefaktů, a přibližuje se kvalitě „Quality módu“, který běží s vyššími detaily, ale nižší snímkovou frekvencí.
Vývojáři navíc plánují ještě režim 40 fps, což je zajímavý kompromis pro hráče, kteří chtějí vyšší vizuální kvalitu i lepší odezvu – i když osobně si myslím, že v případě Days Gone to bude funkce, kterou využije spíš menšina.

Kde se remaster opravdu blýskne? V přístupnosti a stabilitě
Už při prvním vydání trpělo Days Gone nepříjemnými bugy, pády hry a různými technickými nesrovnalostmi. Remaster všechny tyto problémy prakticky eliminuje. Hra je stabilní, bez náhodného padání nebo zasekávajících se úkolů, což znamená, že si tentokrát můžete dobrodružství opravdu užít od začátku do konce bez frustrace.
Navíc přibyly důležité možnosti přizpůsobení: nastavit si můžete zorné pole (FOV), rychlost hry, přemapovat ovládání a nechybí ani přístupové funkce jako zvýraznění sběratelských předmětů či nové zvukové efekty – vývojáři zkrátka myslí i na hráče s hendikepem.
Hratelnost zůstává – v dobrém i horším
Kdo doufal, že remaster přinese nové herní mechaniky nebo vylepší umělou inteligenci nepřátel, bude možná trochu zklamaný. AI lidských protivníků je stále slabinou – často se chovají nepřirozeně, nereagují na střelbu nebo se nechávají snadno obejít. To je škoda, protože právě napětí z lidských setkání by mohlo víc kontrastovat s freakery, kteří jsou naopak pořád nebezpeční a zábavní.
Pomalý rozjezd hry, přítomný už v originále, zůstává. První hodiny slouží spíš k představení postav a mechanik než k dramatickému rozjezdu – což není nutně na škodu – ale některým hráčům může připadat tempo příliš vlažné.

Nicméně je tohle lepší, než aby hra byla skvělá v prvních hodinách a své tempo ztratila, což je problém u spousty dobrých her. Zde je to naopak čím dál je hráč ve hře, tím je snad ještě lepší, zábavnější a plná zvratů.
Nový obsah? Jeden režim stojí za to
Kromě zmíněných technických vylepšení přináší remaster tři nové herní režimy. Dva z nich – Permanentní smrt a Rychlý průběh – jsou určeny pro hardcore hráče. Jde o výzvy, kde buď zvládnete hru bez jediné chyby, nebo začínáte znova. Zábavné pro někoho, pro většinu spíš jen okrajová záležitost.
Mnohem zajímavější je režim Útok hordy. Zcela oddělený od hlavní kampaně, nabízí arkádový survival na čtyřech menších mapách – jde o jakousi variaci na známé Hordy z Gears of War, jen bez stavění obranných struktur. Místo toho se pohybujete, hledáte suroviny, sbíráte body a snažíte se přežít vlny freakerů.
Hra vás motivuje vedlejšími úkoly, jako je zabíjení nepřátel určitým způsobem nebo sbírání truhel, a odměňuje vás perky – pozitivními (víc munice, větší poškození),, i negativními (menší healing, méně nábojů), které ale navyšují vaše skóre. Po několika hodinách začne být režim trochu repetitivní, ale i tak jde o příjemné rozšíření.

Promarněná šance na pokračování? Možná ne úplně
A právě tady se dostáváme k tomu nejcitlivějšímu – Days Gone 2. Všechny indicie naznačovaly, že se pokračování plánovalo – koneckonců potitulková scéna jasně naznačuje větší příběh, který měl teprve začít. Jenže místo druhého dílu jsme se dočkali dlouho vyvíjeného live-service projektu od Bend Studia, který byl nakonec zrušen.
Z pohledu fanouška jde o bolestivou zprávu – zvlášť když víme, že Days Gone nebyl komerčně neúspěšný. Jen prostě neoslnil kritiky. Remaster tak působí trochu jako tiché uznání toho, že si hra zasloužila víc, ale není jisté, zda to bude stačit.
Když se láska ke hře potká s lepší technologií
Days Gone Remastered není revoluce. Ale je to solidní návrat do světa, který by si zasloužil víc. Pokud vás původní hra bavila, upgrade za 10 Euro je naprosto férový. Pokud jste Days Gone nikdy nehráli, teď je ten správný čas – protože takhle dobře ta hra ještě nikdy nevypadala ani nefungovala. A já jen doufám, že tahle jízda napříč zombie Oregonem jednou přece jen povede k pokračování.

Days Gone Remastered
Vývojáři: Bend Studio
Vydavatel: Sony
Platformy: PlayStation 5
Česká lokalizace: ano, v podobě českých titulků