Po letech čekání fanoušci Harryho Pottera konečně dostávají, po čem toužili – famfrpál se vrací ve zcela nové samostatné hře plné magických momentů.
Trvalo to dvacet sedm dlouhých let, ale nakonec jsme se dočkali. Po nepopsatelném zklamání, kterým bylo vynechání famfrpálu z Hogwarts Legacy (neuspokojivě zaonačeno zákazem hry ředitelem Blackem), a po samostatné hře z roku 2003, na kterou už svět naštěstí úspěšně zapomněl, je tu konečně hra, kde hraje hlavní roli famfrpál – Harry Potter: Quidditch Champions.
Famfrpál! Znáte pravidla? Hádám, že ano, ale pro jistotu je připomenu, protože u sportovní hry je to tak trochu základ. Famfrpál hrají dva týmy, každý se sedmi hráči: 3 útočníci, 2 odrážeči, 1 brankář a 1 chytač. Hra probíhá se čtyřmi míči:
- Camrál – hlavní míč, kterým útočníci střílí do tří obručí soupeře. Za každý gól tým získává 10 bodů.
- Potlouk – dva černé míče, které odrážeči používají k tomu, aby se snažili shodit protivníky z košťat.
- Zlatonka – malý zlatý míč s křidélky.
Brankář chrání obruče svého týmu, zatímco útočníci se skrze ně snaží prohodit camrál. Odrážeči spolupracují nejen na ochraně vlastních hráčů před divokými potlouky, ale také na jejich odražení směrem k nepřátelskému týmu.
Chytač se pokouší všemi dostupnými prostředky chytit Zlatonku. Ta má hodnotu 150 bodů a jakmile je chycena, zápas končí a vítězí tým s vyšším počtem bodů.
Celkem chaotická pravidla, která by se do hry přenášela horko těžko, a i kdyby se to nějakým zázrakem povedlo, lidé by se u toho vztekali víc než u League of Legends a vyhrávaly by i špatné týmy jako třeba Nebelvír. Počet hráčů byl upraven a každý tým má pouze jednoho odrážeče.
Potlouky nelétají jako šílené, ale můžete si je přivolat a posílat je cíleně na ostatní hráče. Zlatonka nemá hodnotu 150, ale jen 30 bodů a její chycení zápas neukončuje. Ten zpravidla končí po dosažení nějaké podmínky – běžně je to 100 bodů nebo čas.
Nutno podotknout, že všechny pravidlové změny jsou podle mého názoru k lepšímu. Jednomu odrážeči se dá vyhnout a Zlatonka není takový faktor náhody. Zlatonka, která má hodnotu 30 bodů, je i tak nesmírně důležitá a jakmile se objeví na hřišti, zraky obou chytačů a většinou i odrážečů se upřou právě na ni a hon začíná.
Jak se to hraje?
Na ovladači. Pokud jste extrémní masochista, zkuste si to na klávesnici a myši, ale garantuji vám, že to není moc příjemný a hlavně neintuitivní zážitek. Vyzkoušeno za vás.
Hra nám nabízí dva hlavní módy – kariéru a online PvP. Určitě doporučuji začít tutoriálem a kariérou. Naučí vás základní techniky, co který hráč na hřišti doopravdy dělá, a i nějaké ty triky, které se vám budou možná později hodit i během online hraní.
Hra s hráči a proti hráčům má pak několik specifik. Vybíráte si kombinaci pozic – vždy je jednou z nich útočník. Druhou pozici tvoří jeden specialista. V zápase se mezi pozicemi velice plynule přepíná a je potřeba se vždy věnovat v týmu té roli, která je potřeba. A právě i proto, aby každý zvládl obě přiřazené role, je fajn si projít tutoriálem a nejednou hrou v kariéře.
Kariéru a tréninkové hry doporučuji hrát ze dvou důvodů. Prvním je snadné získávání herních měn. Druhým pak multiplayerová hra samotná. Nejde o to, že by gameplay byl nějak špatný. Bohužel ale je zázrak se do zápasu dostat.
Nekonečně dlouhé fronty díky malému počtu hráčů (na Steamu se jen málokdy počet online hráčů přehoupne přes 500) bohužel nejsou to nejhorší. Když už se po několika minutách do zápasu dostanete a nikdo to neleavne, může se stát, že hra spadne.
A padá mnohem častěji, než by bylo příjemné. Nejenže jsem si to sám zažil, ale Reddit a diskuse jsou plné této zkušenosti.
Herní měny jsou kapitola sama o sobě. Když jsem viděl, čím vším se dá ve hře platit, protočily se mi panenky a prokleté slovo „mikrotransakce“ už mi strašilo v hlavě. Naštěstí to vypadá, že alespoň prozatím jsou všechny měny získatelné přímo ve hře a můžete si je tak poctivě vygrindit. Převážně právě tím sólo nebo co-op hraním proti botům. Jednak toho nafarmíte víc a druhak vám to nespadne.
Farmení měn je rozhodně důležité. Kosmetické vylepšení postaviček, různé dresy a oblečky a skiny na hůlky nejspíš budou pro každého potterheada dostatečným důvodem k tomu, strávit hromaděním a hraním dlouhé hodiny. Ale faktem je, že si za jednu z herních měn vylepšujete i schopnosti a košťata a jejich vymaxování by mělo být prioritou hned od začátku.
Verdikt
Velké pozitivum hry je to, že konečně je tady famfrpál! Po moderní hře s famfrpálem toužily tisíce fanoušků Harryho Pottera dlouhá léta. Když jsme o famfrpál byli ošizeni v Hogwarts Legacy, byla to velká rána. Nakonec je tady samostatná hra, která má bohužel obrovské množství much.
Stabilita, tedy spíš nestabilita online hraní proti hráčům, je opravdu velkou nepříjemností, kterou snad spraví vývojáři opravami a patchy. Co už nejspíš nespraví, je opravdu malá hráčská základna. Hra je venku cca měsíc a už jsou čísla opravdu nízká.
Jasně, neznáme čísla z konzolí, kde se hra určitě hraje lépe, protože je pro ně přirozeným ovládáním gamepad, ale neřekl bych, že to bude číslo třeba stokrát větší a nenapovídají tomu ani dlouhé čekací fronty v zápasech. Ale kdo ví, jak to bude do budoucna.
Gameplay se pak stává jen další sportovní hrou. Jistě, sportovní hrou z prostředí, které je každému fanouškovi blízké, ale pořád jen sportovní hrou. Paradoxně právě sportovní hra je nejspíš žánr, který v samostatné hře většinu své cílovky neosloví. Cílová skupina jsou totiž čistě a jen fanoušci světa Harryho Pottera. A to ještě ne všichni.
Kdyby tento famfrpál byl součástí Hogwarts Legacy, případně kdyby šlo o DLC, tak je to jiná písnička. Věřím, že by se našla dostatečně velká hráčská základna, která by ve famfrpálu trávila stejné množství času, jako v ní tráví teď, a možná by byla dokonce větší než je aktuální počet hráčů Harry Potter: Quidditch Champions.
Ve výsledku si můžeme říct, že alespoň nejde o předraženou šedesátieurovou záležitost a že za třicet euro dostaneme vlastně celkem solidní porci zábavy. A samozřejmě: konečně máme famfrpál!
Harry Potter: Quidditch Champions
Vývojář: Unbroken Studios
Vydavatel: Warner Bros. Interactive Entertainment
Platformy: Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, Xbox Series X a Series S