Enola Holmes cover
Autor: Netflix

Enola Holmes by byl skvělý, jednoduchý a příjemný snímek, který by pobavil hlavně mladší diváky, jenže to by musel být o nějakých třicet minut propagace ženství kratší. Takhle to je jen průměrný, zmatený a částečně zajímavý film, u kterého si neustále nebudete jistí, jestli se vám líbil či nikoliv. A nepomůže tomu ani Henry Cavill.

Enola Holmes 1
Autor: Netflix

Mladší sestra bratrů Mycrofta a Sherlocka Holmese Enola je moderní, zcela smyšlená postava, která se v původním díle Arthura Conana Doyla neobjevila ani v jediném náznaku.

Vznikla uměle pro snímek rozšiřující žánr „holmesovských“ detektivek o nový rozměr.

Konkrétněji řečeno o ženský rozměr, který v jinak ryze mužském světe geniálního detektiva stabilně zastupovala kromě klientek v nouzi jen bytná paní Hudsonová.

Enola Holmes 2
Autor: Netflix

Zrodila se proto Enola Holmesová, kterou její matka vychovávala na rodinném sídle, zatímco oba bratři odjeli na studia a poté si zařídili živnost a život v centru dění veškerého civilizovaného světa své doby – v Londýně.

Kdo viděl trailer, bylo mu to jasné od začátku. Reklama se tím vůbec netajila. Tady budou hrát hlavní roli holky! A taky že hrají. Zpočátku výborným způsobem, jenže postupně se to začne tak zajídat, že to přestane bavit úplně.

Zábavná detektivka se nekoná

Enola Holmes 3
Autor: Netflix

Pokud byste ale od filmu Enola Holmesová čekali klasické kriminální vyprávění s geniálním detektivem / detektivkou v hlavní roli, dočkáte se ho jen napůl.

Netflixovská verze se snaží přiblížit geniální adaptaci povídek A. C. Doyla, kterou natočil Guy Ritchie v roce 2009, v níž zazářil Robert Downey Jr.

Z detektivních povídek udělal svižné, pulpové, zábavné drama s excentrickým géniem v hlavní roli (teď nechme stranou otázku, jak má být Sherlock Holmes představován, zda jako vážný gentleman nebo rtuťovitý podivín přecházející z letargie do 100% akce během vteřin).

Enola Holmes 4
Autor: Netflix

Enola Holmesová je prototypem mladé, asertivní ženy, která sice v životě nevytáhla paty z venkovského domova, ale je rozhodnutá všem ukázat, že umí otřást světem (a který teenager si to nemyslí, že?)-

Není divu, že ji hraje hvězda Netflixu Millie Bobby Brown (známe jako Eleven ze Stranger Things). Mladá herečka povyrostla a v patnácti letech hraje stejně starou Enolu Holmesovou (snímek se svou sestrou dokonce produkovala).

Tři dějové linky a žádná pořádně využitá

Enola Holmes 5
Autor: Netflix

Začátek filmu působí nadějně. Enole zmizí maminka, přijedou její bratři, oba výborní detektivové, a jak se ukáže, mamka po sobě zanechala pár stop.

Náběh na luxusní pátrání plné luštění šifer a napínavého pátrání jako vyšitý, jenže toho se divákům dostane tak z deseti procent.

Pátrání po matce se totiž po vlažném úvodu roztříští a utone v naprosto zbytečném marastu nepotřebných a překážejících scén, které jen odvádějí pozornost.

Záhy se děj dokonce rozvětví a přibude příběhová linka s mladým lordem Tewkesburym. Ten uteče svým příbuzným a pronásleduje jej záhadný muž v koženém kabátu, z nějž se záhy vyklube vrah.

Enola Holmes 6
Autor: Netflix

Vraždu přeruší Enola, jenže ani poté se příběh nerozjede. Kostra klasického děje: „Utíkáme před silnějším nepřítelem“ sice ve scénáři obsažená je, jenže opět divně rozkouskovaná.

Scénárista Jack Thorne dokonce napsal okolo Tewkesburyho i klasickou detektivní zápletku o záhadných úmrtích v jeho rodině.

Jenže ji až ostudně nechá na úplném okraji zájmu, aby ji pak vysvětlil v několika scénách a finále ostudně odbyl dvěma větami. To je sakra málo detektivky na film, který obsahuje hned tři Holmese najednou!

Postupně bude čím dál jasnější, proč se scénář nemohl věnovat pátrání v plném rozsahu. Muselo zbýt místo na poselství divákům. V příjemném a zábavném rozplétání naprosto triviálních zápletek tak v jednom kuse brání postupně až otravná feministická agitka.

Chlapi stojí za houby, ženy jsou lepší

Enola Holmes 7
Autor: Netflix

Příběh filmu se odehrává v druhé polovině 19. století, konkrétně v roce 1884 a dobové společenské poměry se Jacku Thornovi podařilo vykreslit sice obviňujícím způsobem, zato však velmi věrně.

Ano, konec 19. století byl v silně zkostnatělé a tradicionalistické anglické společnosti dobou silně nepřející ženám.

Hlavně ve vyšší společnosti. Pánové se sice k dámám chovali jako ke květinám se vší úctou a vážeností, ale také jim nedovolovali téměř žádné aktivity vyjma domácnosti, rození dětí a možná tak vyšívání. Žádné sporty, vzdělání, na hlas v politice mohly rovnou zapomenout.

Konec 19. století však byl také ve znamení prudkých změn – technologických i společenských, byla to éra nástupu prvních sufražetek, silných a neohrožených žen, které se pustily do boje s neskutečně tuhým a nemilosrdným nepřítelem.

Enola Holmes 8
Autor: Netflix

Mladá Enola svých vychováním, názory i postoji je přímo protikladem ideálu ženy tehdejší doby a společnosti adekvátně reaguje.

Potud dobrý, jenže tvůrci filmu jako by to nepřišlo dostatečně pochopitelné, tak vysvětlují i zcela očividné a pak to pro jistotu ještě třikrát zopakují.

„Chlapi stojí za houby, ženy jsou lepší,“ zapamatujte si to děti. Tahle protivná myšlenka je úplně všude. Ale úplně všude.

Nemine pět minut, aby nám to film nepřipomenul. „Budeš muž, až ti řeknu, že budeš muž,“ utrhne se hlavní hrdinka na mladého lorda Tewkesburyho, který s dlouhými vlasy a zženštilým vzezřením připomíná čerstvě opeřeného vrabčáčka, kterého silná dívka Enola musí ochránit a také ochraňuje.

Těch zmínek je tolik a opakují se s takovou frekvencí, že to přestane bavit i zarytého příznivce rovnoprávnosti mužů i žen. Vrcholem je pak scéna kdesi uprostřed filmu, kdy hlavní hrdina objeví v srdci Londýna výcvikové dojo, kde černoška učí ostatní ženy jiu-jitsu.

Třetí pokus taky nevyšel

Enola Holmes 9
Autor: Netflix

Jakkoliv je tato scéna ehm… divná, tak odhaluje další podstatnou část filmu – feministické hnutí. Enola začne objevovat, že její mamka byla mnohem aktivnější, než se mohlo zdát. Jenže filmaři toho nevyužijí.

Což už je, mimochodem, třetí zajímavá dějová linka, kterou filmaři nakousli, ale ostudně nevyužili a na tajné hnutí zcela rezignovali.

Snímek Enola Holmesová cílí na dívky, podporuje je, aby byly silné a nezávislé. S tím by problém nebyl (kdyby to neopakovali do zblbnutí).

O to pak jsou hloupější scény, kdy se do sebe zcela nevyhnutelně Enola a markýz Tewkesbury zamilují. Když se na ni on zamilovaně podívá, fasáda silné feministky spadne jak domeček z karet a před diváky stojí naivně zamilovaná husička, která tone v chlapcových hlubokých očí.

Bratři jako vyšití

Enola Holmes 10
Autor: Netflix

Snímek ale obsahuje (zcela překvapivě) také dobře zvládnutou ukázku konfliktu ženy s jinak maskulinním světem 19. století.

Starší bratr Mycroft coby patriarcha rodu, a po zmizení matky také Enolin poručník, nelibě nese jaká svobodná a „výchovou“ nedotčená žena se z jeho sestry stala (vezmeme-li v úvahu, že v Doylově původním textu byl Mycroft vlastně ukázkový autista, je vcelku logické, že by na tuto anomálii ve společenském chování reagoval nějak takto).

Enola Holmes 11
Autor: Netflix

Sam Claflin (hrál třeba Finnicka v Hladových hrách) se role uhlazeného, kníratého gentlemana zhostil výborně.

Chová se (z moderního úhlu pohledu) jako vůl, ale chová se tak správně a strhává na sebe negativní emoce diváků.

Jeho protikladem je prostřední sourozenec Sherlock, kterého hraje Henry Cavill. Jemu scénář určil roli smiřovatele a mostu mezi světem mužů a žen.

Jeho postava lavíruje mezi tradicí a revolucí, do jeho uvažování se vkrádá také vina, že přes deset let o svou rodinu nejevil zájem.

Jediné, co na něm vlastně bude divákům vadit je jeho muskulatura, kterou nedokáží skrýt ani silně nabírané rukávy košile, ani dlouhý žaket. Henry Cavill je prostě moc nabušený, vadilo to v Zaklínači, vadí to i zde.

Cavill hrát umí, jeho příjemně mručivý hlas se na Sherlocka dokonce velmi hodí, jenže s postavou hodnou antických bohů nemůže hrát šlachovitého detektiva a vlastně žádné muže konce 19. století. A taky zde hraje vedlejší postavu, takže se na scéně moc neohřeje.

Prolomení čtvrté zdi beranidlem s tunou semtexu

Enola Holmes 12
Autor: Netflix

Nechápu, proč seriálový režisér Harry Bradbeer zvolil jako významnou část filmového vyprávění monolog hlavní hrdinky, která se v jednom kuse obrací na diváka.

Vlastně se nekoukáme na film, ale jdeme Enole Holmesové za zády a ona nám ustavičně něco povídá, vysvětluje, nebo na nás potměšile mrká, abychom byli klidní, že to má naprosto v malíku.

Nevím jak vás, ale mě to nebetyčně sra*o, teda štvalo. Já si chtěl užít film a v jednom kuse mi do toho hlavní postava kecala.

Během úvodních minut filmu se tento styl expozice dá pochopit. Jenže filmařům se v tomto filmu podařilo nevídané – aby diváka rušila od filmu sama hlavní postava.

Dvouhodinová nuda bez cíle

Enola Holmes 13
Autor: Netflix

Je smutné, že film s tak obstojnou výpravou, pěknými kostýmy a vynikajícím hereckým obsazením má tak průměrný, skoro až nudný děj.

Jednotlivé dějové linky na sebe skoro nepasují, o nějakém plynulém dynamickém vyprávění také nemůže být ani řeč, snímek tvoří více méně kratičké, téměř samostatné epizody ze života tří sourozenců a jinak nic.

Filmaři do snímku chtěli dát příliš mnoho, aniž by to pořádně zpracovali. Chtěli tam detektivku a mají ji tam, jenže ostudně nerozpracovanou. Nevyužili ani hereckého potenciálu skvělých herců – Cavill by si rozhodně zasloužil víc prostoru.

Enola Holmes 14
Autor: Netflix

Ve filmu měla být láska mezi mladými lidmi, byla tam, ale skrouhnutá na pár hlubokým pohledů z očí do očí.

Snímek měl mladým dívkám ukázat, že se nemají bát být samy sebou a plnit si své sny, i když se zdají nemožné. To tam taky je, jenže zabalené do zbytečného marastu, který ustavičně opakuje to samé.

Kdyby se soustředili jen na nespravedlivé postavení žen v 19. století a pořádně to rozpracovali, snímek by určitě stál za to.

Filmaři zkusili do dvou hodin narvat všechno a ve výsledku se jim nepodařilo skoro nic. Snímek nefunguje jako akční zábava ani jako vážné drama s vážným poselstvím.

Enola Holmes / Enola Holmesová

Režie: Harry Bradbeer

Scénář: Jack Thorne

Hudba: Daniel Pemberton

Hrají: Millie Bobby Brown, Henry Cavill, Sam Claflin, Helena Bonham Carter, Fiona Shaw, Burn Gorman, Frances de la Tour, Adeel Akhtar a další

Reklama

Reklama

Závěrečné hodnocení
Zábava/příběh/kvalita
60 %
Mám rád fantastiku všeho druhu, ale opravdu s gustem si vychutnám dobrý horor, kyberpunk nebo oddechové akční sci-fi. Jelikož mám rád i publicistiku, stále mě baví psát recenze, reportáže i rozhovory. Doufám, že to někoho baví i číst… Nicméně jednou jsem už byl dokonce citovaný v diplomové práci jako zdroj!