Deathloop cover
Zdroj: Bethesda Softworks

Určitě si každý z nás jednou pomyslel, jak by bylo skvělé dokázat zastavit čas. Nemyslím jen proto, abychom nezestárli, nebo děti nevyrostly příliš rychle, ale i trošku v sobečtějším měřítku. Jako třeba dokončit přípravu do školy, stihnout deadline v práci, pořádně se vyspat nebo dohrát rozehranou hru.

Ale co takhle prožívat ten samý den stále a stále dokola? Tahle představa už nezní tak dobře. Navíc, když se probudíte na neznámém ostrově, kde vám každý jde po krku a je z vás nepřítel číslo jedna. Ani smrt není osvobození, jen další cesta k restartování onoho dne.

Tohle je přesně to, co prožívá hrdina Cole v nové akční hře Deathloop od studia Arkane. Toto francouzské studio si svou největší slávu získalo tituly Dishonored a Dishonored 2, které mi do jisté míry připomínaly hru BioShock. Možná i proto jsem nebyl ani jedním z těchto dvou dílů tak unešený, jako většina herních kritiků a hráčské veřejnosti.

Deathloop 2
Zdroj: Bethesda Softworks

Studio Arkane stojí i za dalšími zajímavými tituly jako je Dark Messiah of Might and Magic, Prey z roku 2017, nebo také spolupracovali na posledním Wolfenstein: Youngblood. A i když nejsem zjevně tak oslněn dosavadními tituly Arkane Studios, tak Deathloop mě lákal svým neobvyklým pojetím o časové smyčce podobným třeba ze hry Returnal, kterou jsem recenzoval velice kladně.

Nic méně, Deathloop je zcela jiný, a i když se to ze začátku hry tak nezdá, tak se jedná vcelku o lineární zážitek se spoustou možností průchodů a eliminací jak nepřátel, tak hlavních záporáků. Hratelnost je velice podobná právě sérii Dishonored a v úvodu se jeví jen jako taková odnož série, ale ve skutečnosti jsou rozdíly více než patrné.

Každé ráno stejná pláž

Hlavní hrdina se v úvodu hry vzbudí na pláži a pomalu si nepamatuje ani svoje jméno, natož kde se tady vzal a co je to za místo. Po prvních krocích získá střípky informací o sobě a o místě, kde se nachází. A abych nezapomněl, vše započne vlastně jeho smrtí, kdy ho Julianna rozpárá svojí mačetou.

Aby té smrti v úvodu nebylo málo, tak i po získání prvních informací a hlavně kódu ke svému úkrytu, hlavní hrdina opět zemře a vše se vrátí opět na onu pláž. Naštěstí všechny získané vědomosti zůstávají, jen si opět musí Cole doběhnout pro tu svojí první zbraň, granát a vysílačku na hackování. Po dosažení úkrytu se ale vše trošku mění.

Deathloop 3
Zdroj: Bethesda Softworks

Najednou se pomalu odkrývá hlavní podstata hry. A to jak po příběhové stránce, tak ohledně fungování loopu (tak se zde nazývá ona časová smyčka), či samotnému principu hratelnosti. První mise jsou dosti lineární a slouží ke zjištění základních principů hry. Tento úvod trvá jeden herní den, pak se všechno opět vrátí na začátek, tedy na pláž.

Do této doby jsem hru hrál trošku jiným způsobem, snažil jsem se vše prozkoumat, všechny nepřátele zlikvidovat, než mi došlo, že je to zbytečné. Poté jsem začal hrát hru vývojářů. To nejdůležitější je tedy sehnat si trošku lepší vybavení, které si můžete schovat v úkrytu i před restartem cyklu, a hlavně nasbírat co nejvíce informací o vizionářích.

A informace se vám budou hodit. Jelikož k zastavení časové smyčky je potřeba zlikvidovat všech osm šílenců v jeden jediný den. Což rozhodně není snadný úkol, protože ve hře jsou čtyři lokace a v jeden den můžeme pouze jednou do každé lokace a v případě smrti nás vše vrátí na start.

Čas přesněji funguje tak, že den je rozdělen na ráno, dopoledne, odpoledne a večer, v každé části dne se Cole může vydat do jedné z lokací, a pokud se úspěšně vrátí do úkrytu, tak si může schovat nasbírané vybavení a den se posune do další části.

V každé z lokací se jinou dobu dne děje něco jiného, a hlavně i někteří vizionáři se pohybují napříč lokacemi dle denní doby. Jak vše naznačuje, tak hráči musí naplánovat a zjistit vše tak, aby v každé části dne zneškodnili dva vizionáře v jedné lokaci, což rozhodně není snadný úkol.

Deathloop 4
Zdroj: Bethesda Softworks

V první části hry tedy jde o to získat všechny dostupné informace, zjistit různé cesty a způsoby možné eliminace a pak vše dokonale provést. Do toho hraje nebezpečnou hru Julianna, která vyráží na lov, a tak se z hlavního hrdiny stává jak lovec, tak kořist.

Julianna navíc není řízená jen umělou inteligencí, ale ve hře je i druhý herní mód, kdy se hráči právě chopí Jul a útočí na reálné hráče, kteří se snaží probít hlavní dějovou linkou. Podobně jako Cola, tak i Jul si hráči vylepšují díky úspěšným útokům.

Někdy je to ale dost ošemetné, třeba když si v roli Cola zrovna hrabete v inventáři, nebo čtete deník kvůli naplánování dalších kroků v dané lokaci, může přiběhnout druhý hráč a nemilostně vás odpravit, aniž byste o tom věděli. Na druhou stranu jsou tyto souboje dost zábavné.

I když se může zdát, že je hra otevřená a hráči mají určitou svobodu, tak přes to vývojáři hráče skoro po celou dobu vedou za ručičku, což je trošku dvojsečné. Pro někoho by mohlo být tápání bez vedení odrazující, zato fanouškům hardcore her může chybět větší volnost, ke které hra vybízí.

Zbraně, vylepšení a schopnosti

Vývojáři připravili i slušnou dávku zbraňového arzenálu. Počínaje od různých druhů samopalů a kulometů, přes pistole, brokovnice, odstřelovací pušky až po hřebíkovač. Každý druh zbraně má i svoje úrovně dle barev. Základní varianty zbraní se dost často zasekávají a jejich oprava zabere nějaký čas, to vás může při přestřelce stát i život.

Deathloop 5
Zdroj: Bethesda Softworks

Každý život se počítá, jelikož smrt znamená restart cyklu, naštěstí pokud ztratíte všechny životy, což není tak těžké, protože hra je velice obtížná a po pár ranách je po všech nadějích, to neznamená hned smrt, ale dvakrát za jeden časový úsek můžete využít skok v čase a vrátit se kousek dozadu (pouze hráči, jinak vše zůstává v aktuální poloze). Bez téhle funkce bychom už to mohli nazvat klidně „Souls“ hrou.

Proto je důležité si neustále vylepšovat vybavení a ty nejlepší kousky raději ukrýt a využít při těch závěrečných likvidací. Nicméně je dobré každého z vizionářů porazit před konečnou likvidací. Po zneškodnění každého hlavního záporáka získá hrdina jednu z daných schopností, které činí hráče daleko silnějšími.

Schopnosti typu teleportace, částečné neviditelnosti, propojení více nepřátel se hodí vždycky. Jednotlivé zbraně, a i hlavní postavu je možné vylepšovat různými nalezenými perky, které mají také svou vzácnost. Je jen na hráčích, jak si je případně nakombinují. Zbraň může obsahovat až tři a hlavní hrdina čtyři.

Díky omezenému množství zbraní a jejich nápaditosti si budete chtít po každé vzít něco jiného a vyzkoušet jiné schopnosti. To napomáhá možnosti, aby opakované průchody dobře zpracovanými lokacemi nebyly tak stereotypní, i když přes to jsem se přichytil, jak dost často probíhám celou oblastí k momentálnímu cíli a znovu nevěnoval tolik času průzkumu.

Ne vše se povedlo

To je rozhodně škoda, jelikož lokace se v každém čase trošku mění. Například ráno skupina nepřátel kope tunel a odpoledne je z toho výborná cesta a hlavně zkratka. Umělá inteligence ale není nic, co bych mohl pochválit, vesměs je to jen banda agresivních figurek, které jdou tvrdě za svou kořistí bez pořádného pudu sebezáchovy a stejně tak je to i u hlavních vizionářů.

Deathloop 6
Zdroj: Bethesda Softworks

Zklamaný jsem také byl z využití haptické odezvy a všech funkcí Dualsense. Hra sice využívá skoro všechny vymoženosti, ale ne tak výborně jako třeba Astroboy či Ratchet, i když vývojáři v traileru deklarovali, že se bude jednat o něco extra.

Ano, stále je super haptická odezva i adaptivní triggery se chovají u každé zbraně trošku jinak, ale třeba zasekávání zbraně je najednou okleštěné na jedno tlačítko a některé odezvy by zkrátka mohly být daleko lepší.

Co mě ale nejvíce u Deathloop vadí, je technický stav hry. Sice nenarazíte na žádné grafické glitche, doskakování textur, nebo různé výchozy či propady, ale kolikrát se mi stalo, že jsem i po hodinovém lovu v jedné lokaci musel hru natvrdo vypnout a tím ztratit veškerý postup od opuštění skrýše.

Ve hře se totiž zaseklo menu, a to třeba jen když jsem sebral zprávu ze stolu, abych získal nové informace. Po stisku kolečka pro vyjetí ze zprávy mě hra vyhodila do menu, kde se můžete podívat do inventáře či deníku a z toho jsem se nemohl vrátit zpět do hry.

Sice nerad v recenzích zohledňuji některé technické nedokonalosti, které se časem opraví, ale chyba, která zamezuje normálnímu hraní či dohrání už není jen nehezkou kaňkou, ale v tomhle typu her pěkně frustrujícím zážitkem.

Deathloop 7
Zdroj: Bethesda Softworks

 

Závěrem

Deathloop rozhodně nebude hrou pro každého a z téhle hry na časovou smyčku budou jak hráči rozčarování, tak i nadšeni. Osobně stále nevím, na jakou stranu se přiklonit, jelikož chvilkama jsem se při hraní bavil, ale někdy jsem se po opakovaných návštěvách některých lokacích nudil až pomalu usínal.

Hodně se mi líbilo kočkování mezi Colem a Juliannou po vysílačce, bavily mě akční fáze hry i likvidace hlavních cílů, ale nikdy jsem moc nemusel hry, kde se stále vrací do stejných lokalit se znovu obnovenými nepřáteli. Jinak je Deathloop velmi dobrou hrou a až vývojáři vyřeší problém se zamrzáváním hry v menu, tak se možná ještě na ostrov Blackreef jednou vrátím abych si vyzkoušel i jiný konec.

Deathloop

Původní datum vydání: 14. září 2021

Vývojář: Arkane Studios

Vydavatel: Bethesda Softworks

Vydavatel v ČR: Cenega

Platformy: PlayStation 5, PC

Žánry: First-person shooter, Akční adventura

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
80 %
Matěj Pejsar
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.
deathloop-recenze-na-akcni-zabavu-ve-vrazedne-casove-smycce+ zábavné hašteření s Juliannou + zábavná hratelnost a přestřelky + zajímavý koncept a zápletka + variabilita prostředí - stereotyp u některých částí hry - umělá inteligence - zamrzání hry v menu