Legendární fantasy bojovník Conan konečně dobil i poslední platformu, prostřednictvím které lze jeho dobrodružství sledovat. Ze stránek časopisů se přesunul do knih, z knih na stříbrné plátno, ocitl se ve videohrách i komiksech a nyní si konečně můžeme česky poslechnout také audioknihu.
Vydavatelství Tympanum natočilo osm a půl hodiny dlouhý průřez povídkovou tvorbou Roberta Erwina Howarda a vydalo jej pod souborným názvem Conan z Cimmerie. Pozor, neplést se stejnojmenným komiksem.
Každopádně, když jsme toto médium zmínili, tak je záhodno připomenout, že v době vydání této recenze zažívá komiksový Conan na tuzemském knižním trhu učiněnou renesanci.
Vydavatelství Comics Centrum vydalo už jedenáctý svazek komiksových adaptací a Argo přineslo zatím dvě knihy nazvané Conan z Cimmerie, třetí plánuje na letošní červen (tyto komiksy vycházejí s různými obálkami, takže vypadá, že jich je násobně více).
My se ale vrátíme zpět ke zdroji, tedy k textům, které napsal pro pulpové magazíny literární génius „laciné“ zábavy Robert Ervin Howard a přeložil je Jan Kantůrek.
Vydavatelství Tympanum vybralo čtyři povídky: Věž slona, Dcera pána mrazu, Královna černého pobřeží a Rudé hřeby, a ty nechalo načíst do jedné audioknihy jako takový průřez conanovskou tvorbou a možné také sondu do vkusu a zájmu čtenářů, zda by o dobrodružství tohoto bojovníka byl zájem.
Ideální hlas
Texty načetl zkušený herec a dabér Jiří Schwarz, který propůjčil svůj hlas například Kevinu Sorbo v úžasně devadesátkovém seriálu Herkules. Pravda, od té doby jeho hlas maličko zhrubl, zdrsněl, ale o to více se k vyprávění o nebezpečí a tajemných dálkách hodí.
Rétor se nepouští do přehnané hlasové ekvilibristiky, postavy odlišuje minimálně, na rozdíl třeba od načtení Stopařova průvodce po galaxii, kde Viktor Dyk pro každou osobnosti vymyslel vlastní a velmi originální (možná až přehnaně originální) hlas.
Jiří Schwarz text čte profesionálním, elegantním a takovým trochu nesmlouvavým hlasem, který se velmi dobře poslouchá a který udržuje posluchače v pozornosti. Což je velmi klíčové, protože i když se to dnes nezdá, Howardovy povídky jsou stejnou měrou akční a dramatické, jako pomalé a popisné.
Režie si dává pozor, aby z audioknihy ořízla či ztlumila hlasité nádechy, polknutí či případná mlasknutí, kdy už rétor potřebuje pauzu a jazyk se lepí na patro. Osm a půl hodiny poslechu je pěkně čistých, profesionálních a uplynou velmi rychle.
Audioknihu jako takovou musím hodnotit na výbornou. Co ale povídky? Obstojí texty staré téměř sto let v moderní konkurenci a změněnému vkusu čtenářů? Ano, ale musíme zohlednit, že čteme základní kámen žánru fantasy, který už prostě má svá léta.
Stoletá představa o fantasy světě
Nyní se budeme muset trochu vžít do situace, ve které se autor nacházel. Věž slona vyšla poprvé v roce 1933, takže čteme dnes již takřka stoleté dílo.
Howardovi čtenáři neměli ani potuchy o nějakých vybájených světech, takže autor cítil potřebu všechno důkladně popsat, a to nejen prostředí, ve kterém se jeho postava nachází, ale také historii místa daleko do minulosti.
Nezřídka se tak stane, že se Conan s mečem probojuje do určitého bodu, aby pak autor přeskočil do historického exkurzu a čtenáři důkladně vylíčil vše, co se událo za posledních pár století.
Stojí povídka za houby? Je nudná? Vůbec ne, jen je třeba si uvědomit, že příběhy o Conanovi nejsou jen o máchání mečem a utínání hlav, ale také o prozkoumávání nejrůznějších světů a dálek, kam Howard bral své čtenáře.
Autor chtěl nabídnout čtenářům skutečnou exotiku (bráno pohledem Američana žijícího ve 30. letech 20. století), takže povídky zasazuje do prostředí, která byla tehdy považována za prudce exotická a tajemná.
Conan se prodírá tajemnými džunglemi, navštěvuje prastará kamenná města v pustinách, či bojuje na ledových pláních.
Současně si autor půjčuje názvy jednotlivých zemí z mytologie i legend, takže kromě Cimmerie použil například Hyperboreu (z řeckých legend), Aesgaard či Vanaheim (severské mýty). Je to prostě fantastický mix nejrůznějších zdrojů, které propojila Howardova bezbřehá fantazie do sice divokého, ale zábavného a živého celku.
Ostatně, Howard svůj svět situoval na planetu Zemi cca 10 000 před Kristem, čímž naznačil, že zde před nám známými civilizacemi počínaje Summerem a starým Egyptem, už dávno kvetly lidské říše, které však pak upadly v zapomnění.
Na sobě má kdeco
Dlužno podotknout, že Howard nebyl žádný historik, ale spisovatel, co použil cokoliv, aby to vypadalo v jeho očích cool. To se promítá i do Conanovy výzbroje a jeho oblečení.
Conan se stal prototypem barbarského bojovníka, který prosákl do popkultury a stále v ní žije, protože jej autoři v nejrůznějších podobách a obměnách stále používají.
Základem je představa o vysokém, dlouhovlasém muži, jehož postavu tvoří vyrýsované svaly a který v ruce třímá těžký obouruční meč.
O celkové nepraktičnosti šermíře s masivní muskulaturou se o pár let později přesvědčili filmaři vedení Johnem Miliusem v roce 1982 při adaptaci povídek do filmu Barbar Conan. Arnold Schwarzenegger sice byl vyrýsovaný a svalově nadupaný přesně podle předlohy, ale jak se posléze ukázalo, kvůli svalům nebyl schopen provádět některé údery mečem…
Nepraktičnost platí i o Conanově oblečení v povídkách. Barbar má na sobě všechno možné; od prosté bederní roušky a sandálů, po zbroj složenou z nejrůznějších kousků brnění poskládané podle aktuální nálady autora.
Barbar tak obléká drátěnou košili, kožené chrániče rukou a na hlavě nechybí pověstná helma s rohy. Když tento popis budeme číst / slyšet, neměli bychom se Howardovi smát za celkovou naivitu jeho představ. Teprve časem začali autoři zakládat svůj fiktivní svět na evropském středověku a snažili se jej do větší či menší míry co nejvěrněji napodobit.
Conan a bytosti z kosmu
Pokud budete poslouchat Conana z Cimmerie a bude to vaše první setkání s conanovskými povídkami, čeká vás další překvapení, které je pro Howardovu tvorbu typické. Je to výrazná podobnost s dílem jeho souputníka, inspirátora a kamaráda Howarda Philipse Lovecrafta. Patrné už je to hned v úvodní části audioknihy.
Jakmile se do Věže slona zaposloucháte, tak nejprve hned poznáte, odkud brali filmaři inspiraci pro první část filmového Barbara Conana. Mladý bojovník tu vystupuje v roli lupiče, který se vydává na nemožnou misi vykrást tajemnou Věž slona, kde sídlí tajemný mág a která je narvaná poklady.
Posléze se ale děj dostane do míst, kde Howard začne popisovat prastaré obyvatele lidského světa, kteří přišli z hvězd a v zákulisí světa sledují vývoj lidských civilizací od samotného vzniku člověka.
Stejný pocit bude mít čtenář / posluchač v dlouhém a tajemně exotickém příběhu Královna černého pobřeží, kde Conan učiní pěkně divoký a široký životní oblouk, aby se z uprchlíka stal pirátem, z piráta lovcem pokladů a odtud zpátky do role osamělého barbara.
Během jeho cesty však odhalí tajemnou říši ztracenou v džungli, při jejímž popisu si nebudete jistí, jestli čtete text od Howarda nebo Lovecrafta.
Je patrné, že oba autoři sdíleli představy o prastarých civilizacích skrytých před zraky lidí, a tak tento myšlenkový konstrukt s oblibou používali, kde se jen dalo.
Povídka Dcera pána mrazu je z celého souboru nejkratší. Howard se tu dějem přiblížil průběhu klasické báje, ve které Conan pronásleduje nedostihnutelné a svou silou, vůlí a vytrvalostí přežije a splní, co si slíbil. Příběh je velmi napínavý, autor v něm omezuje popisy prostředí na úplné minimum a o to je čtenářův požitek intenzivnější.
Dcera pána mrazu patří k tomu nejlepšímu, co Howard o Conanovi napsal, není proto divu, že tento text je hodně adaptovaný.
Rudé hřeby završují audioknihu a v obsáhlé novele tu Conan proniká do tajemného kamenného města v pustině.
Howard tu využívá každičké možnosti, aby exotiku řádně zahustil, takže kromě džunglí, jedovatých rostlin a draků využívá i tajemné místo, jehož ještě tajemnější obyvatelé mají správně nevyslovitelná jména plná X a Z.
Tady je třeba smeknout před Jiří Schwarzem, který všechny krkolomné a takřka identické názvy musel pronášet i v akčních a dynamických scénách plných boje a napětí.
Výborná audiokniha a stále skvělý Conan
Výše v textu jsem to již řekl a raději to zopakuji, po formální stránce je audiokniha Conan z Cimmerie výborné a profesionálně odvedené dílo.
Po obsahové stránce obsahuje conanovský „základ“, který představuje prototyp nového hrdiny, který splňuje všechny atributy prvního v řadě.
Nahlíženo okem moderního čtenáře je na Conanovi znát, že povídky jsou zastaralé, fantasy se od té doby posunula, vyvinula a neuvěřitelným způsobem rozvinula, ale přes to všechno jsou Howardovy povídky natolik kvalitní, že rozhodně nepatří do kategorie literárních artefaktů, ale směle obstojí i v moderní produkci.
Robert Ervin Howard: Conan z Cimmerie
Interpret: Jiří Schwarz
Vydavatel: Nakladatelství Tympanum, 2021
Délka: 08:24:00
Cena: 199 Kč