Budování říše v Civilization VII: Revoluce, nebo evoluce?
Zdroj: Firaxis Games

Po devíti letech je tu Sid Meier’s Civilization VII s novým systémem epoch, upraveným budováním měst a vylepšenou diplomacií. 

Je to již devět let, co vyšla skvělá budovatelská 4X strategie Sid Meier’s Civilization VI, která se po dobu několika následujících let pyšnila skvělým dodatečným obsahem, který umožňoval si vyzkoušet nové národy, vojevůdce, ale také objevit zcela nové možnosti, jak vést svůj národ ke slávě.

Za ty roky podpory, hra opravdu nabobtnala do obrovských rozměrů a fanoušci série měli od nového dílu obrovské očekávání. Hra Sid Meier’s Civilization VII se stejně jako předchůdce dostává od prvního dne nejen na PC, ale také na konzole PlayStation 5, Xbox Series X/S a Nintendo Switch. Díky tomu si potenciálně mohou tuto skvělou strategii zahrát téměř všichni.

Vývojáři ze studia Firaxis Games měli před sebou velmi složitý úkol, a to nabídnout výraznější pokrok oproti předchozímu dílu, zachovat skvělou komplexitu této grandiózní strategie a aby nedocházelo k nudnějším pozdějším pasážím. Už teď na začátku mohu prozradit, že se to vývojářům podařilo tak na půl.

Od starověku po moderní éru

Budování říše v Civilization VII: Revoluce, nebo evoluce?
Zdroj: Firaxis Games

Mezi důležité cíle vývojářů bylo také udržet stávající fanoušky a přivést do série také nové hráče. Pokud se sérií nemáte žádné zkušenosti, tak se jedná o tahovou strategii, v níž máte mapu rozdělenou na šestiúhelníková políčka. Každá jednotka má nějaký určitý dosah o kolik políček se může pohybovat, po vyčerpání je potřeba ukončit tah a hrají ostatní hráči či počítač.

Kromě pohybu v tahu také určujete, co v následujících tahák bude produkovat vaše město, ať se jedná o cvičení jednotek, nebo stavbu nějaké budovy jako je kasárna, knihovna, tržitě a mnoho dalšího. Dokonce je možné také budovat jeden z divů světa.

Každé město má svojí hranici území několika políček, na kterých je možné stavět budovy, nebo získávat určité suroviny. Postupně jak město roste, tak roste i území na kterém je možné budovat až do maximální hodnoty.

 Na začátku hry má hráč k dispozici osadníky, které vybudují hráčovo první město, ale měst je možné vlastnit více, a to buď zabráním území dalšími vytvořenými osadníky, nebo ho dobýt od protihráče vojenskou silou.

Opět je možné vlastnit jen určitě množství měst, které se dle síly národa zvyšuje. Silou se nemyslí jen vojenská síla, ale také vědecká, kulturní, nebo diplomatická, což jsou i hlavní pilíře rozhodující o postupu do nové éry a celkového vítězství.

Budování říše v Civilization VII: Revoluce, nebo evoluce?
Zdroj: Firaxis Games

Kromě správy měst a jednotek je potřeba provádět vědecké výzkumy a tím si odemykat nové stavby, jednotky a možnosti. Stejně tak je potřeba zkoumat kulturní zaměření a tím si odemykat nové politické zaměření, nebo státní útvar.

Možnosti, které politické zaměření bude váš národ využívat je taktéž omezeno. Což dává hráči taktické možnosti, jak vést svůj národ a nejel slepě zkoumat a využívat vše, co hra nabízí.

Silný panovník jako základ národu

Dříve si hráč na začátku hry zvolil svého vladaře, který byl spjat s nějakým historickým národem. Nově se vývojáři snažili přivést nový směr. Sice si hráč na začátku volí opět vojevůdce, který bude pro celou dobu hry přinášet nějaké výhody, či speciální budovy a jednotky, ale v každém ze tří období si zvolí také národ.

V prvním období je tato volba hned v úvodu omezena na základě vojevůdce, ale v dalších dvou období do toho vstupuje i styl hry. Kromě výběru na základě panovníka je možné odemknout i jiný národ na základě splněných podmínek, které se skládají s vybudováním určité stavby, vyzkoumání určité technologie, využití daného náboženství, nebo propagace některé z politického směru.

Budování říše v Civilization VII: Revoluce, nebo evoluce?
Zdroj: Firaxis Games

Mezi panovníky, za které je možné hrát patří třeba Agustus, Napoleon, Xerxes, Benjamin Franklin, nebo Machiavelli. Celkově je nyní dostupných více než dvacet panovníků, ale někteří nabízejí více variant, jako třeba u Napoleona. Lze očekávat, že vývojáři do hry budou postupně přidávat další vladaře i národy.

Jak jsem zmínil hra je rozdělena do tří epoch a to Starověk, doba objevů a moderní éra. Pak jsou tu dané národy, k výběru vždy dojde na začátku každé epochy. V předchozích dílech bylo epoch více, ale hráč se držel od začátku vybraného národa. Nyní jsou pouze tři, což nemusí každého fanouška úplně potěšit, ale chápu, že vývojáři chtěli v průběhu hry nabídnout více změn.

Nicméně každá změna období působí trošku nekonzistentně, ještě když ke změně dochází, když jeden z hráčů dojde k naplnění všech cílů v jedné z cest (vojenská, vědecká, kulturní, nebo diplomatická).

Není tak možné, aby nějaký z národů byl ve vyšší epoše než ostatní národy. Na základě toho, jak v každé kategorii byl národ vyspělý dostává do dalšího období určité bonusy.

Budování říše v Civilization VII: Revoluce, nebo evoluce?
Zdroj: Firaxis Games

V celkovém důsledku to dává hráčům možnost se zaměřovat na všechny oblasti a nesnažit se vládnout pouze v jedné. Díky tomu třeba více dochází na boj, kterému jsem se v minulém díle třeba několik epoch vyhýbal a nebyl potřeba.

Bohužel je přechod mezi epochy skokový a nepůsobí tak plynule, jako dříve. Nebýt určitých bonusů na základě úspěchů v předchozím období a udržených měst a území tak bych měl pocit, že přechodem hraju úplně jinou hru.

Cesta k vítězství

Souboje se od posledního dílu příliš nezměnili a nějaká větší inovace by šla v tahové strategii hůře provést. Nově jsou ale k dispozici vojenský generálové, které svojí přítomnosti na bojišti dávají nemalý bonus vojenským jednotkám v okolí. Také mohou provést organizovaný útok a tím dál danému útoku značný bonus. V neposlední řadě dokáží několik jednotek zabalit k sobě a přesouvat tak více armád najednou, aby hráč nemusel na větší vzdálenosti přesouvat každou jednotku zvlášť.

Budování říše v Civilization VII: Revoluce, nebo evoluce?
Zdroj: Firaxis Games

Další výraznější změna nastává při získávání zdrojů na vlastním území, kdy již není potřeba cvičit dělníky, ale jak město roste, tak kromě dalšího území je možné postavit ihned na vybraném políčků důl, farmu, nebo jinou stavbu pro získání vzácné suroviny, která se na vlastněném území nachází.

K poslední výraznější novince patří přírodní katastrofy, které se dějí úplně náhodně a někdy až moc často. Což může některé hráče po čase dost otravovat. Pokud máte město poblíž sopky, tak může vybouchnout a zdevastovat vám půlku staveb. Taktéž může dojít k záplavám ať už z řeky, nebo moře. Pokud tyto nebezpečí nemáte hned za barákem, tak může dojít k ničivému tornádu, nebo propuknutí moru.

Tyto katastrofy se opravdu děli a dějí, takže jejich přítomnost není nic záporného, ale jejich četnost je někdy až přehnaná. Sice oprava budov není tak časově náročná a za pár tahů může být vše opraveno, ale dost často se mi stávalo, že jedna z budov prostě nešla opravit, nebo když vám to smete armádu při obraně nebo útoku, také není nic příjemného.

Všechny tyto změny nemusí být do vkusu stávajícím fanouškům série, i když některé změny hře prospěli, tak některé úplně ne, ale hodně zde bude záviset na vkusu jednotlivých hráčů, což i dokládají první recenze na Steamu od hráčů, kteří si zakoupili dražší edici a mohli se do hry pustit o několik dní dříve.

Budování říše v Civilization VII: Revoluce, nebo evoluce?
Zdroj: Firaxis Games

Pro nováčky může být vše snadněji pochopitelné, ale zase chybí jakýkoliv tutoriál, nebo příběhové scénáře, které by hráče postupně naučili a navedli, jak hru hrát. Veškerá navigace funguje pouze formou vyskakovacích oken, kde je hráčům vysvětlovaná daná mechanika. Absence pořádné výuky muže řadu hráčů odradit.

Poslední řeč

Abych úplně neskončil pouze na negativní vlně, tak dvě věci musím vývojářům pochválit. První z nich je grafický posun celé série. Hra po grafické stránce vypadá nádherně a je hezké pozorovat přírodní útvary a jak se vaše město postupně rozrůstá. Druhou věcí je hudba, která krásně odráží všechny dostupné národy.

Je příjemné se se jen tak zaposlouchat do rozličných skladeb, a i když se zrovna neděje nic podstatného na herní mapě a hráč si v klidu vybírá jakou technologii bude zkoumat, nebo co kde postaví tak mu do toho hraje příjemná melodie.

Celkově jsem ze hry Sid Meier’s Civilization VII spíše v rozpacích a nemohu říct, jestli je nový díl krokem kupředu, nebo spíše vzad. Co se týče audiovizuálního zpracování, tak hře nemohu nic vytknout, celkově se mi líbí nové způsoby rozšiřování měst, také výhod se zaměřením na všechny aspekty hry, nebo drobného vylepšení v boji.

Nicméně hra nenabízí tolik obsahu jako předešlá hra se všemi rozšířeními, skok mezi epochami je velmi razantní a rozbíjí plynulost hry a celkový počet je za mě velmi malý. Stále také dochází k občasným nudným pasážím, kdy se přiblíží skok do dalšího věku.

Budování říše v Civilization VII: Revoluce, nebo evoluce?
Zdroj: Firaxis Games

Sid Meier’s Civilization VII

Vývojář: Firaxis Games

Vydavatel: 2K Games

Platformy: macOS, Linux, Microsoft Windows, PlayStation 5, Xbox Series, Nintendo Switch

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
70 %
Matěj Pejsar
Milovník veškeré možné zábavy, ale hlavně her, filmů, seriálů a knížek. Preferuje singleplayerové hraní, a když mulitiplayer, tak s bandou přátel než s partou neznámých. Nejoblíbenější žánr je fantasy, nebo sci-fi RPG. Ze sportu dává přednost honění za kulatým nesmyslem, takže fotbalu.
budovani-rise-v-civilization-vii-revoluce-nebo-evoluce+ audiovizuální zpracování + způsob rozšiřování měst + souboje + výzvy v jednotlivých aspektech hry + zajímavější herní mapy - méně obsahu na poli výzkumu - vladařů a národů - nekonzistentní skoky mezi epochami, který je málo a změny jsou tak razantní - pro nováčky chybí pořádný tutoriál nebo příběhové scénáře - hra působí nedokončeným dojmem