Jeden z robotů Astro musí zachránit svoje ztracené kumpány, opravit PlayStation 5 a opět se vydat na šťastné putování ve vesmíru videoher.
Objevte svět PlayStationu v novém pohledu s velkou mírou nadsázky, humoru, logických hádanek a technologických vychytávek současné generace konzole PS5.
Team Asobi Japan Studio v roce 2020 při startu nové generace PlayStationu připravil technologickou ukázku s názvem Astro’s Playroom, která byla předinstalovaná na každém PlayStationu 5. Hra zaujala nejen díky zábavné hratelnosti, ale hlavně díky ovladačům Dualsense a jejich vychytávkám, jako je haptická odezva a adaptivní trigerry.
Na základě tohoto úspěchu se dalo předpokládat, že vývojáři nezůstanou jen u technologické ukázky, ale promění tohohle robůtka na plnohodnotnou hru. A tak tým, který dělal spíše technická dema nejdříve pro kameru PS4 s názvem The Playroom a následně menší hru pro první generaci virtuální reality s názvem Astro Bot Rescue Mission, se dočkal práce na větší hře Astro Bot.
Příběh je velmi jednoduchý, podobně jak to známe u her od Nintenda, kde nechtějí dlouho nechat hráče bez akce a místo servírování složitého a rozvětveného příběhu, nastíní jednoduchou zápletku a nechají hráče hrát. Ačkoliv jsem hráč, který na hrách miluje jejich příběhy a lore, tak v tomto typu her potřeba vůbec není.
Spokojení Astro boti si letí vesmírem v PlayStationu 5, kdy je náhle přepadne hnusný zelený mimozemšťan a z PS5 vytrhne jeho jádro, tím dojde k zničení konzole, která ztroskotá na opuštěné pouštní planetě. Při pádu začnou vypadávat součástky a Astro boti po celém vesmíru.
Na pouštní planetu dopadne jeden Astro Bot, který je zničen, ale v písku je zapadlý ovladač Dualsense, který hráč pomůže pohybem vyhrabat z písku a následně opraví jediného bota, který se vydá na záchranu svých druhů.
Už od prvního okamžiku je znát, že si vývojáři opět dali práci s tím využít všech možných předností jak samotné konzole PS5, tak hlavně ovladače Dualsense. První kroky v písku a první zvuky letu PS5 dávají tušit, že se to opět vývojářům podařilo a dlouho jsem opět v ruce necítil tolik odezvy a tolik skvělých zvuků, které dokáže i tak malý reproduktor v ovladači kvalitně přenést.
Spousta míst k objevování
Hráčův bot následně létá na ovladači Dualsense po různých světech a snaží se na nich zachraňovat svoje kamarády, nalézat nejrůznější puzzle a součástky na opravu PlayStationu 5. Každá oběžná dráha má několik úrovní zakončené soubojem s bossem.
Vrátit se lze i na planetu, kde je ztroskotaná PS5 a kam se vrací všichni zachránění Astro boti. I zde je spoustu úkolů a výzev ke splnění, ale na většinu je potřeba určitý počet botů. Také se zde pomalu opravuje PS5 z nalezených komponentů a skládají skládačky z objevených puzzle.
Na již navštívené planety se lze kdykoliv vracet a dohledávat všechny boty a ukrytá tajemství. Také si hráč může někdy zvolit do jakého světa se pustí nejdříve, jelikož se často odemkne hned několik úrovní.
Každý svět je něčím unikátní a rozdílný, navštívíme ledové planety plné sněhu a ledu, nehostinnou poušť, lesnaté světy, džungle, futuristický svět a mnoho dalšího. Jednotlivé hádanky a překážky jsou nápadité, ačkoliv se některé samozřejmě opakují, tak svým rozložením a stylem jsou úplně odlišné, a tak do konce hry nepřišel ani náznak stereotypu či nudy.
Na některých planetách a úrovních je možné objevit vstup do ztracené galaxie, což jsou bonusové úrovně pro ty nejzvídavější, kde je opět možné nalézt další ztracené boty nebo puzzle. Zde je asi moje jediná výtka na celou hru, a to při objevení tohoto světa se automaticky přenesete na něj a opustíte rozehraný svět nedokončený a po návratu musíte tu část úrovně zahrát znova.
Při opakovaném navštívení nějaké úrovně si lze trošku pomoci s hledáním dosud neobjevených předmětů a botů nákupem mechanického ptáčka, který svojí anténou znázorňuje blízkého bota nebo předmět. Což může být velkou pomocí při hledání, tak aby každý hráč měl možnost najít všechny taje a ester eggy hry.
Narážek na všemožné hry vydávané nejen exkluzivně pro PlayStation je velké množství. Nejvíce bijící do očí jsou oblečky některých botů, které jsou ve stylu Ratchet & Clank, Bloodborne, God of War, Ghost of Tsushima, Horizon Forbidden West, Metal Gear Solid, Oddworld, ale i nejrůznější ninjové, lovci upírů a mnoho dalšího.
Nechybí opět ani znázornění všech technologických vychytávek od Sony a jejich zakomponování do herního světa.
Nechybí ani spoustu vtipných momentů a narážek na známé herní série. V tomto vývojáři udělali opět skvělou práci, tak aby se u hry zabavili zkušení matadoři všech herních světů, ale i ti nejmenší hráči kvůli jednoduché a zábavné hratelnosti.
Vytříbená hratelnost
Když jsem u hratelnosti, tak ta se tolik nezměnila od původního technologického dema a ve hře jsou všechny známé a oblíbené prvky. Jednoduše hráči hopsají, mlátí nejrůznější protivníky, objevují a překonávají nejrůznější překážky.
Nově se bot může ozbrojit nejrůznějšími vychytávkami, a to jak jednorázově, tak dlouhodobě pro zbytek úrovně, jako jsou nafukovací batoh, který umožňuje se zvedat do větší výšky, nebo žravé kytky které mohou boxovat na dálku.
Mezi věci na jedno použití slouží třeba deštník pro vylétnutí do výše. Vychytávek je spoustu a nechci je ani prozrazovat podobně jako u ester eggů jsem velmi opatrný, jelikož je radost všechny tyto věci a možnosti objevovat.
Vývojáři si pohráli opět s každým detailem, jako na pouštní planetě se dělají stopy v písku a z reproduktoru se line zvuk šoupání v písku. Zase na ledové planetě je možné si vyšlapávat cestu v hlubokém písku a zvuk praskajícího se sněhu je také věrohodný.
Využívání ovladače jako rakety pro přesun s odezvou trysek je sice malý detail, ale naprosto výborný a pokaždé to bylo zadostiučinění při splnění úrovně se zachráněnými boty odstartovat trysky v Dualsensu.
Co se týče technického stavu, tak jsem v průběhu hraní nenarazil na žádnou chybu i kamera mi přišla naprosto bez nějakých větších chyb, což se občas u technologického dema stávalo. Ozvučení je parádní, a to jak ze zvuků linoucí se ze soundbaru, tak i ty z ovladače. Soundtrack je příjemný a skvěle podtrhuje atmosféru hry. Grafické stránce také nemám co vytknout, tak je prakticky stejná jako u ukázky.
Slovo na závěr
Svým výrokem možná naštvu hodně hráčů, ale hrál jsem snad všechny různé plošinovky od Nintenda, ale u žádné jsem se nebavil tak jako u Astro Bota. Hře kromě jedné drobné chybky s objevováním skrytých úrovní nemám co vytknout.
Pokud Sony tvrdila, že letošní rok bude bez velké exkluzivity, tak to vůbec nevadí, jelikož Astro Bot je skvělou hrou, která bude na disku ještě dlouho, jelikož po mém dohrání ji budou určitě hrát i děti a možná i celá rodina.
Nesmím ještě zapomenout zmínit, že hra obsahuje českou lokalizaci v podobě titulků, i když toho textu není moc, tak je to příjemné to hrát v mateřském jazyce. U všech nových možností a překážek se ukazuje v levém horním rohu video, jak na překážku jít, což je skvělý navigátor pro ty nejmenší hráče.
Astro Bot
Vývojáři: Team ASOBI, SIE Japan Studio
Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
Platforma: PlayStation 5
Česká lokalizace: v podobě českých titulků