300: Země a voda
Zdroj: Fox in the Box

Během hraní nám 300: Země a voda odhaluje příběh bitev, které se udály mezi Peršany a sparťanskými bojovníky, včetně té nejznámější – bitvy u Thermopyl.

Příběhově je hra nádherně zpracovaná. Každé srdce milovníka historických událostí musí plesat nadšením a nedočkavostí, co děj přinese příště. Pravidla skýtají spoustu povídání o průběhu války, každá postava na plánku má svůj velký díl v historii a každá karta ukrývá alespoň maličký easteregg. V tomhle ohledu se tvůrcům povedl krásně minimalistický masterpiece.

300: Země a voda
Zdroj: Fox in the Box

Vzhledově obálka zaujme na první pohled i přes to, jak je maličká. Hra velikosti cca A5 formátu je barvitá, lehoučce kýčovitá, ale tak nějak očekávaně a příjemně, nikoliv protivně.

Rozhodně si chvíli budete zvykat na ostrý vzhled a zemité barvy, ale dozajista si užijete hezký pocit estetického pohlazení. Podobně hodnotím i hrací plánek. Minimalistické figurky jednoduchých geometrických jej doplňují bez nepříjemného rušení.

Plán dvou území se známými řeckými a perskými městy, pár přístavů a po každé straně po třech významných králích, kteří budou v průběhu hry postupně zabíjeni. Ale o tom až později.

Komponent ve hře není nijak mnoho, což je, vzhledem k velikosti krabice, naprosto pochopitelné. Najdete uvnitř pravidla obsahující mimo jiné i solidně popsané historické události, červené a modré kostičky představující armády, nízké válečky stejné barvy jakožto lodě, černý kostičkový ukazatel kola, hrací kostky, dlouhý obdélník představující pontonový most a samozřejmě karty a kartonový hrací plánek.

Desková hra je ryze pro dva hráče, tudíž je dojem válečného konfliktu o to výraznější. Jste to jen vy a váš soupeř. Vaše armáda proti té jeho. Už cítíte to chvění?

Hra má několik fází. Příprava, tažení, sycení jednotek a bodování. Za určené peníze hráči nakoupí karty, jednotky, lodě, případně Perský hráč má k dispozici vybudování pontonového mostu pro jednodušší přístup k oponentovým městům.

300: Země a voda
Zdroj: Fox in the Box

Ve fázi tažení hráči na sebe střídavě útočí, využívají efekty karet či vynechávají kola. Lze vždy využít jen jednu kartu a při vynechání útoku může hráč navázat později. Jak jste již jistě pochopili, hra je strategická, pohrává si s uměním techniky, předvídání a správného načasování. Vynechání kola je někdy velmi mocný taktický krok.

Řecký hráč má k dispozici velmi omezené množství kostičkových jednotek, zatímco Peršan oplývá jejich šíleným množstvím. Také má oproti Řekovi na začátku kol více peněz a most vedoucí k řeckým městům. Zní to nevyrovnaně, ale tento dojem je nebezpečně chybný. Řecko má k dispozici o něco zajímavější úkony na kartách.

Při házení kostek není oproti Peršanovi omezen, Perský chudák totiž vždy hodí maximálně hodnotu 4, pokud mu karta nedovolí toto pravidlo výjimečně porušit. Na konci kola smí mít Peršan maximálně jednu kartu, Řecko až 4. A samozřejmě Řekovi jeho králové neumírají tak snadno. V kartách Perského hráče se ukrývají dvě smrtelné karty, které zabíjí nejdřív Daria I. a poté i Xerxa I. Při každé smrti okamžitě končí kolo bez možnosti bodování, oba hráči zahazují všechny své karty, ty se zamíchají a začíná další kolo.

Ve fázi tažení se hráči střídají v útocích nebo ve využívání událostí na kartách. Přesouvat armády lze pomocí odhození jedné z karet – jakékoliv. Při kontaktu armád na území okamžitě začíná boj.

Ten závisí na hodnotě hozených kostek, počítá se kostka s nejvyšší hodnotou a jak již bylo zmíněno, Sparťan tu má tak trochu navrch. Lze také „nedělat nic“ a počkat na vhodnou chvíli, kdy se hraní bude hodit více, nebo své tahy ukončit úplně.

300: Země a voda
Zdroj: Fox in the Box

Až ani jedna ze stran nebude chtít podnikat žádné kroky v kole, zkontroluje se stav armád na jednotlivých územích a jestli mají vojáci co jíst. Na jakémkoliv jiném území, než je vlastní metropole, může hráč nakrmit pouze jednu armádu – tedy jednu kostičku. Všechny ostatní musí být z herního plánku odstraněny.

Bodování je jednoduché, za každé okupované území má hráč jeden bod, za každou metropoli body dva. Sečíst, podtrhnout a posunout ukazatel bodů na plánků dle stavu bodů. Po odehrání všech kol je vítězem hráč s vyšším počtem bodů. Zvítězit se dá i tak, že obsadíte obě protihráčovy metropole, v tu chvíli hra končí a poražený hráč smí pokleknout před svým přemožitelem, nebo si nechat setnout hlavu.

Hra má jednoduchý mechanismus, většinu kroků si hráč pevně kontroluje, aspekt náhody je doplněk, nikoliv vedoucí funkce. Při hraní mají hráči silný pocit zapojení do historických událostí, prožívají skutečný válečný konflikt a mají ve svých rukou opravdovou vojenskou moc.

Využití takticky a kritického myšlení je neodmyslitelnou podmínkou, trpělivost a pevné nervy jakbysmet. Hra je konstrukčně prostá a minimalistická. Někdo by mohl určitě namítat, že figurky jsou nezajímavé a fádní, že by bylo skvělé, kdyby alespoň lodě měly nějaký opravdový tvar, kdyby armády byly odlišeny i jinak než jen barvou apod.

300: Země a voda
Zdroj: Fox in the Box

Souhlasím, že by to možná přidalo na atmosféře, držet v rukou malého Sparťana nebo Peršana by byl jistě skvělý doplňující efekt, ale upřímně mně osobně to vůbec nevadilo. Minimalismus považuji za příjemný a nerušivý, takže mi geometrické tvary základních barev naprosto vyhovovaly. K atmosféře mi postačily ilustrace na hracím plánku.

Během hry jsme prožívali mnoho emocí od radosti, přes překvapení až po hněv a zoufalství (v mém případě především při házení kostkami). Musím ale přiznat, že i přes pozitivní herní prožitek a poměrně krátkou dobu hraní (30-40 minut), jsme neměli potřebu hru hrát víckrát za sebou.

Rozhodně je tato deskovka mnohostranná, lze ji zahrát mnoha způsoby a taktická specifika hry ji dělají vhodnou pro procvičení mozkových závitů, nicméně nic z toho nás nepřesvědčilo k tomu, abychom hru zuřivě hráli x krát za sebou a zkoušeli různé možnosti. Je to jedna z her, od které si potřebujete poměrně často odpočinout.

Obecně hodnotím hru spíše kladně. Rozhodně jsem ráda, že jsem si ji mohla zahrát a nepochybně si ji ještě mnohokrát zahraju. Na pohled je hra nerušivá, plná tlumenějších zemitých barev, s pěknými ilustracemi a kompaktním herním prostorem.

Rozčilující byl pro mě souvislý nepřehledný text v pravidlech. Mnoho kroků v nich šlo vysvětlit mnohem jednodušším způsobem a skromný počet modelových ilustrací způsoboval mému dyslektickému, roztěkanému mozku mnoho zkratů. Drobné písmo také nepomohlo (ano, hrdě a oddaně bojuji za nás hyperaktivní, slabozraká individua s vadnou pozorností!).

300: Země a voda
Zdroj: Fox in the Box

Těžkou chvíli jsem zažívala i při uvědomění, že i přes korektnost příběhu, kvalitní návaznosti na skutečné události věků minulých a využití reálných historických postav, je mapa značně mimo. Tvar pevniny ani rozmístění měst ani vzdáleně neodpovídá skutečnosti, což v takto pečlivě sestavěné historické deskové hře považuji za velký nedostatek.

Korektnost mapy by celkový dojem povýšila hned o několik úrovní výš, bohužel v této podobě akorát způsobuje puntičkářům další hluboké vrásky na čele i na duši.

Příprava hry je doslova blesková. Protože hra nedisponuje velkým počtem figurek a jejich rozmístění je jednoduché, skoro až intuitivní, strávíte přípravou doslova minutku. Nejdelší na celé hře je výběr komponentů ve fázi příprav a rozhodování ve fázi tažení.

Oceňuji i drobný přehled důležitých informací přímo na plánku, třeba kolik peněz na začátku fáze má která strana, kolik může mít na konci kola karet, kolik stojí koupě komponentů apod. Jako nedostačující shledávám i počet událostí. 16 karet značně ubírá na rozmanitosti hry, karty jsou z velké části určené k odhazování pro pohyb a útok, ale dovolím si tvrdit, že by větší počet přinesl i větší pestrost a více možností je využít.

Suma sumárum, hra je příjemná, svižná, umí potrápit i upoutat pozornost. Lze ji hrát jen ve dvou, což přináší své klady i zápory. Zároveň má hra duelový typ atmosféry, který si já osobně užívám.

Chtělo by to doladit technickou stránku, mapu a je potřeba mít na paměti, že to není hra vhodná na četné opakované hraní za sebou. My si dáváme po každé hře adekvátní pauzu na vstřebání, aby se nám rychle neohrála.

300: Země a voda

Počet hráčů: 2

Doporučený věk: 14+

Herní doba: 40 min

Obtížnost hry: Jednoduchá

Herní svět: Starověk

Herní kategorie: Desková hra, válečná

Čeština: V balení hry

Vydavatelé: Fox in the Box

Autoři: Yasushi Nakaguro

Rok vydání: 2018

Závěrečné hodnocení
Zábava hraní / kvalita hry
70 %
Karen Janda Peršina
Pracuje v nemocnici, vystudovala ergoterapii a pochybný zdravotnicko-managementský obor o pěti slovech. Ve volných chvílích se nechává šikanovat svým psem a ježky a nikdy se nedostala z fáze anime posedlosti. Vyrostla na ruských pohádkách a horrorech. Miluje knihy všeho druhu, deskovky, čaj a filmy se superhrdiny. Nejšťastnější je v kokpitu větroně a nikdy nedokoukala své nejoblíbenější anime.
300-zeme-a-voda-ateny-a-sparta-nebo-persane-kdo-ovladne-staroveke-recko+ Provázání hry a historie + Velmi výrazná asymetrie sestavy i způsobu hry mezi Řeckem a Perskou říší  + Rychlá příprava + Skladnost + Silná atmosféra i pocit napětí při hře - Mapa neodpovídá ani vzdáleně skutečnosti (vzhledem k očividné snaze věrohodně napodobit historické události to vidím jako negativum) - Nepřehledná pravidla a malé písmo - Chybí podrobnější vysvětlení karet událostí pro nás nechápavé - Nelze hru hrát příliš často, rychle vás „unaví“