Ú.P.V.O. 1947 cover
Zdroj: Nakladatelství Comics Centrum

Neuplynul ani rok od hrůzných událostí ve válkou zničeném Berlíně a po Evropě stále obchází upírská kletba. Na různých místech byly nalezeny hromady těl německých vojáků a jde nesporně o řádění jednoho z upírů.

Ačkoliv se nikomu krátce po válce nechce hnát do vyšetřování úmrtí bývalých jednotek Třetí říše, profesor Trevor Bruttenholm přikládá tomuto vyšetřování velkou důležitost a dává dohromady tým, který se má vypravit celou situaci prošetřit.

Nečekejte však žádnou plejádu superhrdinů – tým Úřadu pro paranormální výzkum a obranu tentokráte tvoří bývalí vojáci často s poněkud problematickou minulostí. Profesor Bruttenholm však nezahálí a vysílá je na misi, a to i přes námitky, že americká vláda by raději sponzorovala aktivní snažení namířené proti Rusům.

Jedinou dostupnou stopou, kterou profesor poskytne vyšetřovacímu týmu, je fakt, že baron König (strůjce krvavého řádění, se kterým již měl profesor čest v předcházejícím svazku) sezval v roce 1771 urozenou společnost do zámečku na ostrov na jezeře Lac D’Annecy. A tam se také vypraví čtveřice veteránů s pověřením Ú.P.V.O., aby o baronovi zjistili co nejvíce.

Ú.P.V.O. 1947 obálka
Zdroj: Nakladatelství Comics Centrum

Většina party bere celou akci jako příjemný výlet do Francie, a tak jejich kroky vedou rovnou do přívětivé atmosféry hospody. Jediným přičinlivým jedincem je bývalý námořník Simon Anders, který má za sebou traumatickou zkušenost v podobě čtyřiadvaceti dnů strávených v záchranném člunu na širém moři.

A tak zatímco ostatní se věnují krásám Francie, Anders odchází do místní knihovny, aby našel nějaké stopy vedoucí k baronovi. Narazí na informace o skladateli Jean-Marie De Grignym, který měl údajně navštívit večírek na ostrově na jezeře a poté sepsat skandální operu, která diváky natolik pohoršila, že vypálili budovu opery a De Grigny byl postaven před soud, jeho partitury spáleny a on sám skončil ve vězení.

Nehledejte však marně zmínky o tomto skladateli s fantastickým osudem, je totiž zcela fiktivní (byť příjmením De Grigny se honosil jeden francouzský skladatel a varhaník). Toto slibné vodítko Andersovi prozradí místní dívka, která mu záhy přislíbí, že jej na místo konání onoho podivuhodného večírku zavede.

Na místě rozpadlého zámku najde Anders bohaté sídlo hemžící se lidmi v historickém ošacení, kteří všichni přijeli na slavnost a všichni netrpělivě vyhlíží půlnoční překvapení. Zpátky v městečku si Andersovi kumpáni všimnou, že se nevrátil na pokoj a nikdo ve městě jej neviděl, a tak začne pátrání. Anders je mezitím zavlečen na shromáždění vlivných evropských upírů, kde jeho přítomnost způsobí krvesajné aristokracii nemilé překvapení; Anders totiž odhalí baronovo řádění, které není úplně v souladu s dohodnutým prozatímním modem operandi upírské rasy.

Výsledkem je pak lov na upírky a hledání ztraceného agenta, které nás zavede i mimo Francii. V područí dvou upírek, které si z něj udělali krvavou panenku na hraní, se agent Sanders dostává do horečnatého snu plného utrpení a z nějž jej vysvobodí, až jeho kolegové – upírská kletba však zapustila hluboké kořeny v jeho nitru, a tak profesor Bruttenholm povolává dávného známého, exorcistu Otu Bengu.

Celý příběh má skvělou dynamiku a nastiňuje hlubší pozadí Mignolova světa, tentokráte prostřednictvím jeho oblíbených protagonistů – upírů (kteří paradoxně v rámci Hellboyova univerza zatím nedostali tolik prostoru).

Výrazným motivem je i náznak toho, co se plně rozvine v Hellboyově sáze, totiž pochybnosti ohledně Hellboye (zde mladého kloučka milujícího komiksy, palačinky a baseball), jeho osudu a jeho ďábelské přirozenosti. Nechybí zde ani zlověstná Varvara z knihy Ú.P.V.O. 1946, která se nemístně ochomýtá v profesorově pracovně na základně Ú.P.V.O. v Novém Mexiku.

1947 krásně navazuje na předchozí díl, přidává hloubku celé sérii a plně rozehrává novou linku mapující poválečný vývoj a začátky celého Úřadu. Fakt, že tým zde tvoří obyčejní lidé, a nikoliv podivní jedinci obdaření nadpřirozenými schopnostmi, celý příběh vlastně pozvedá a prohlubuje úpornost snažení Úřadu v jeho počátečních letech.

Oproti předchozímu dílu se zde dočkáme značně odlišné výtvarné stránky, které se zhostila brazilská dvojčata – výtvarníci Gabriel Bá a Fábio Moon (známí pro práci na komiksu Casanova, ale třeba také Umbrella Academy). Jejich styl je na hony vzdálen horrorovému expresionismu Paula Azacety z předchozího dílu a poměrně dost se odlišuje i od předchozích svazků série Ú.P.V.O.

Lehce „animáková“ stylizace příliš nepomáhá horrorovým a napínavým scénám a nejlepšími výtvarnými kousky svazku jsou obálky, která nakreslil sám Mike Mignola. Ačkoliv tvorbě nových postav a scenérií byla věnovaná značná péče (jak dovozuje nezbytný přiložený skicář s komentáři tvůrců), je výsledek mírně rozpačitý, byť si snad své příznivce najde.

Přese všechno jde opět o sbírku vizuálně podmanivých scenérií (noční hřbitovy, vlak plný mrtvých vojáků, zámeček, rokokový bál, nebo třeba studené katakomby) i barvitých postav (upíři, Hekaté, starý exorcista a mnoho dalších).

Pokud by vám styl přeci jen vůbec nesedl, můžete si nakonec dát jednohubku v podobě příběhu „Prvotní strach“ ve výtvarném podání Patrica Reynoldse (a pod scénáristickou taktovkou MIkea Mignoly a Joshuy Dysarta). Příběh nás zavede za mladým profesorem Trevorem Bruttenholmem a jeho touze po dobrodružství. Svou roli sehraje nenápadný kostelík a portrét ďábla.

Přes to, že výtvarná stránka svazku může působit poněkud rušivě, či nekonzistentně, je 1947 skvělým příběhem, který ladně navazuje na vynikající Ú.P.V.O. 1946. a naznačuje, že poválečný cyklus bude patřit k tomu lepšímu, čeho se v rámci už tak skvělé série můžete dočkat.

A jde pochopitelně o zásluhu Mike Mignoly a scenáristy Joshuy Dysarta, kteří poskytli příběh plný napětí, duchaplných narážek na upírský folklór, a kterýžto příběh tvoří další skvělý dílek do mozaiky Mignolova světa.

Navíc je doufám jasné, že kapitoly z poválečného vývoje Úřadu pro paranormální výzkum a obranu ještě nejsou zdaleka dořečeny a čtenář se již může těšit na události, které se staly v roce 1948 v utažské poušti.

Ú.P.V.O. 1947

Scénář: Mike Mignola a Joshua Dysart

Kresba: Gabriel Bá a Fábio Moon

Vydal: Nakladatelství Comics Centrum, 2021

Překlad: Alexandra Niklíčková

Počet stran: 160 / pevná vazba

Cena: 419 Kč