Femme fatale je archetyp osudové ženy, která je svůdná a trochu záhadná. Důležité je, že poplete hlavu snad všem mužským hrdinům. Velmi často se objevuje v příbězích žánru noir. A jak něco zavání noirem, tak je jasné, že se o to bude v komiksu zajímat hvězdný Ed Brubaker. A vůbec nevadí, když si to celé hodí ještě trochu do hororu.

Ten příběh začíná smrtí. Na pohřbu, v duchu žánru náležitě zkrápěném deštěm, novináře a spisovatele Dominica Rainese potkáváme jeho synovace a zároveň univerzálního dědice Nicolase Lashe, kterého poznáte podle výraznému pruhu bílých vlasů v jinak hnědé kštici. A také se setkáváme s krásnou mladou ženou, která se představí jako Jo a jejíž babička se měla znát s Dominicem. A od tohoto setkání se má Nicolasův život obrátit naruby.

Když se totiž jde večer podívat do zděděného domu, najde nejen to, v co doufal. Zlatý důl v podobě zatím nevydané Dominicovy knihy je totiž doprovázen vpádem ozbrojených mužů a jediný důvod, proč Nicolas unikne, je právě Jo, která neváhá střílet. Tak začíná cesta do minulosti, do padesátých let, kdy tehdy mladý Dominic pracoval jako novinář jdoucí po stopě zkorumpovaných policistů a narazil na podivuhodnou ženu a sérii kultistických vražd…

Komiks Fatale nám přináší duo Brubaker–Phillips, které se už představilo i českému čtenáři bezchybnou sérii Criminal. Zatímco Criminal ale sice využíval nový a moderní přístup k žánru noir (tak trochu ve stylu časové skládačky Quentina Tarantina z Pulp Fiction), jako celek se stále snažil držet zaběhnutých pravidel noiru. Fatale k tomu přistupuje trošku jinak. Brubaker s Phillipsem (protože v noiru je vizuální stránka stejně důležitá jako scénář) zůstávají věrni žánru, ale přidávají navíc výrazné prvky mysteriózního hororu vpravdě lovecraftovských rozměrů.

Brubaker výborně pracuje s tempem příběhu, kdy nejen nám ale také hrdinům dává čas na vydechnutí, aby se připravili na akci či příběhové zvraty. To ovšem nic nemění na tom, že v celém komiksu je všudypřítomná atmosféra toho, že ať už uděláte cokoliv, všechno se řítí nezadržitelným sračkopádem na úplné dno. Nikdy však nepopustí otěže a vše kontroluje pevnou rukou scenáristického mistra – tady vážně nehrozí, že si někdo spletl noir s vyvražďovačkou chlápků v baloňácích a žvárem v koutku úst. Ne že by na pořádné porcování chlápků v baloňácích a se žvárem v koutku úst nedošlo. Dojde. A taky na děcka, ženský a spoustu dalších řeznických lahůdek. Ale s citem, jakkoliv to zní paradoxně.

Že Brubaker spolupracuje s Phillipsem už dlouhou dobu, a že jim spolupráce svědčí, je patrné na první pohled. Málokdy se vidí taková souhra. Scénář je temný a noirový a kresba jakbysmet. Ostře řezaná, detailní a realistická natolik, že nám to kolikrát až není příjemné. Naštěstí jsou autoř i natolik zkušení, že vědí, že většinou u žánrů hororu a noir funguje ukázat méně, protože naše představivost si domyslí zbytek.

Posledním člověkem, díky kterému vypadá komiks senzačně už na první pohled, je ten zodpovědný za coloring. Tady se využívá samozřejmě studené tóny barev, které podtrhují už tak dost ponurou atmosféru. Za coloring byl zodpovědný David Steward, který během posledních osmi let získal šest Eisnerů, což dokazuje, že je dost pravděpodobně nejlepším coloristou současnosti. Jedinou chybyčkou na skvělé vizuální stránce comicsu je fakt, že v dopovědi na nižší prodeje Criminalu (což žádný příčetný člověk s vkusem nedokáže pochopit) vychází pouze klasická brožovaná verze. Výhoda českého čtenáře ale je, že bbartovské paperbacky předčí ty americké několikanásobně. Ale…vazba je vazba.

První kniha série Fatale je skvělým začátkem série a pokud vám imponuje mysteriózní horor, Cthulhu, noir nebo hardboiled, tak určitě předčí očekávání, která jsou díky autorům už od začátku velmi vysoká.

Ed Brubaker – Sean Phillips: Fatale – Smrt je mi v patách

Překlad: Martin D. Antonín

Vydal: BB Art, Praha 2017

Počet stran: 136

Cena: 399 Kč

[review]

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit