Zkuste vyjmenovat deset nejpopulárnějších komiksových scénáristů současnosti. Klidně k tomu použijte obě ruce. Snyder, Aaron… Je mezi nimi Mark Millar? Jasně, že je. A už nějaký ten pátek.

Přestože skotskému komiksovému psavci není ještě ani padesát let, do análů média se zapsal už jednoznačně nesmazatelně. Ne sice jako pánové Stan Lee, Bob Kane, Joe Schuster, Frank Miller, Alan Moore nebo Neil Gaiman, rozhodně však patří mezi nejúspěšnější scenáristy posledních patnácti let. Což rozhodně není bezcenné označení.

Však si svoje postavení Millar zasluhuje. Když máte v portfoliu díla jako Superman: Rudá hvězda (dodnes jeden z nejlepších komiksů s Mužem z oceli, který kdy byl vytvořen), Živý nebo mrtvý (předloha pro efektivní film Wanted Timura Bekmambetova), několik skvělých „provětrání“ výkladních skříní Marvelu (série Ultimate, Občanská válka nebo postapo delikatesa v podobě Old Man Logan, která inspirovala posledního, vynikajícího Logana) nebo třeba řadu Kick-Ass, lidi z branže vás pravděpodobně musí brát dost vážně.

Jednou z jeho zavedených značek je přitom právě Kick-Ass. Bezesporu je to způsobené i tím, že obě dvě hlavní knihy série si našly cestu na velké plátno (a také na tuzemský trh), přičemž především ten první v režii Matthewa Vaughna sbíral úspěchy po celém světě. Příběh poměrně obyčejného puberťáka/geeka Davida Lizewskiho, který se rozhodl nasadit spandexový oblek a stát se reálným superhrdinou, bavil svou brutalitou, humorem i zábavnými, byť mnohdy poněkud natvrdlými postavičkami.

Druhý díl sice nedokázal – a to jak knižně, tak ve zfilmované podobě – navázat na kvality svého předchůdce, i přes to jsme se na vydání Zabíjačky, nakladatelství Crew oznamované už na závěrečných stránkách Kick-Ass 2, poměrně těšili. Celých těch čtyř a půl let (jop, takhle dlouho to skutečně trvalo). A hle, nakonec jsme se dočkali. Přitom to málem nedopadlo – Crew s druhým Kick-Assem podle všeho úplně nezabodovala, a proto si Zabíjačka musela vyrubat cestu na pultíky přes Startovač. A tak to museli být fanoušci a geekové, kteří komiksu na český svět pomohli.

Zapadnout nebo zabít?

Přestože vychází po druhé knize, je Zabíjačka v podstatě takové intermezzo, vyplňující mezeru mezi prvními knihami. Asi vám také došlo, že jejím ústředním středobodem nebude Dave, nýbrž vedlejší postava jeho příběhu, Mindy McCreadyová alias Hit Girl. Právě tahle malá superhrdinka si snadno a rychle vydobyla většinu fanouškovských srdcí, a to jak v komiksu, tak ve filmu. Čím, ptáte se, pokud s Kick-Ass vesmírem nemáte zkušenosti?

Tak především – dokonalejší vražedný stroj neznáte. Tohle na první pohled nevinné a roztomilé děvčátko umí rozpoutat taková jatka, že vedle ní vypadá Deadpool jako amatér, Lobovi se zapařují jeho kožené gatě a skupinka Asasínů z populárních videoher mlčí s pohledem upřeným k zemi.

Tupé zbraně, sečné zbraně, palné zbraně, a vůbec cokoliv, co je po ruce (vsadím se, že třeba i ruce, ať už jsou kohokoliv), dokáže Mindy proměnit ve vražedný nástroj, což dělá často, a hlavně ráda. Ostatně, takhle ji vytrénoval její otec, po pomstě lačnící militantní ex-policista, který po nocích čistil město jako superhrdina známý pod jménem Taťulda. Nu, zkrátka -jakmile byla Hit Girl v panelu nebo na plátně, ukradla Kick-Assovi příběh přímo před frňákem. Tak proč ho rovnou nepostavit kolem ní?

Zabíjačce Mindy čekají těžší chvilky, než by si sama pomyslela. Ne snad přímo ze strany mafiánů, gangsterů a jiných zlořádů. Plán finálního vyúčtování zločinecké rodiny Genoveseů pro ní představují spíše povyražení, pohodový ostrůvek v životě, do kterého si chodí zarelaxovat od té druhé části.

Od té, která obsahuje školu a rodinu. A že především to první umí být v Americe v podstatě jedním z oficiálních kruhů pekla, ukazuje prakticky všechno filmové/komiksové/literární, co americké školství popisuje. Snažit se zapadnout mezi své vrstevníky (z nichž některé slečny jsou méně sympatické, než ti gangsteři), nadělat si kamarády, vést normální život, to je pro Mindy způsob, jak být nenápadná. Problém je, že ten „normální život“ tak úplně neumí. Dave se jí to sice snaží vysvětlovat, ale ona pro tento obor má zhruba stejný talent, jako Kick-Ass pro rubačky.

Masakrózní brutalita

Jak správně čekáte, v tomhle komiksu je hodně akce. Přehnaně brutální, krví nasáklé, kreativní co do způsobu odpravování jednotlivých padouchů, zkrátka nic, co byste chtěli dát do rukou dítěti, pokud mu nechcete doživotně překazit klidné spaní.

Mark Millar však není Garth Ennis (Punisher), přestože by se tak někdy mohlo zdát, protože mentální „katalog brutality“ mají oba pánové venkoncem podobný a v jejich hlavách byste se skutečně ocitnout nechtěli. Millarova nadsázka a humor jako takové jsou přeci jen mnohem zřetelnější. Což občas znamená, že situační komika a gagy působí nemálo prvoplánově, ale stále dostatečně efektně.

Ať už jde o vyústění Mindyiny snahy o navázání přátelství, její cepování Kick-Assa, jehož oficiální trenérkou se stala, anebo cesta „padoucha“ Zuřivce po klášterech dalekého východu, kde se po vzoru Temného rytíře učí bojovým uměním, aby se mohl s definitivní platností stát oficiálním superpadouchem, který s vrahy svého otce řádně zatočí. A o nadupanost hláškami se bát doopravdy nemusíte.

Na kresbě komiksu odvádí John Romita Jr. svůj standard, který neurazí, nicméně ani kdovíjak nenadchne. Že je to standard na mainstreamové komiksy poměrně vysoký, asi po všech těch marvelovských kusech, co jich tu u nás s jeho podpisem vyšlo, není třeba pochybovat. Byť mě osobně rozčilovalo, že si postavy na některých panelech nejsou podobné, to hlavní – akci – zvládá se svými zkušenostmi s absolutním přehledem.

A tak přestože se Zabíjačka také nedorovná prvnímu příběhu téhle série, kvalitativně se mezi první dvě kickassovské knihy zařadí úplně stejně jako chronologicky. Nás teď zajímá jediné – dostane se v Crew i na regulérní trojku, která celou sérii uzavírá?

Kick-Ass: Nářez – Zabijačka

Scénář: Mark Millar

Kresba: John Romita Jr.

Překlad: Darek Šmíd

Vydala: Crew, Praha 2017

Počet stran: 136

Cena:  399 Kč

[review]

UložitUložit

UložitUložit