Všeobecná představa je, že abyste byli mocným mágem, jako fakt mocným, je zapotřebí co? Grimoáry vázané v lidské kůži, ve sklepeních zotročené démony i princezny a samozřejmě bystrou mysl sociopata, pevnou ruku a ještě pevnější vůli. No, v novém románu Brandona Sandersona to tak úplně neplatí. Stačí vám teoreticky křída. Prakticky samozřejmě bodne i dost z výše uvedeného, ale démony, lidskou kůži a princezny nahraďte tvrdým tréninkem. Opravdu tvrdým.

Brandon Sanderson je skutečným vypravěčským mistrem a zároveň studnicí invence. Než se však natěšeně začtete do recenze jeho novinkového díla, které je dalším z řady důkazů tohoto tvrzení, sluší se vás předem varovat. Pokud máte rádi Mistborn nebo Cestu králů, budete mírně zklamáni. Ritmatik jde totiž spíše ve šlépějích dobrodružství ze světa Zúčtovatelů a spadá do žánrové škatulky young adult. Ale žádný strach – i přes zmíněný pseudohandicap v sobě tato kniha ukrývá kus autorovy geniality.

Pro každého něco

Sanderson dokáže čtenáře neustále překvapovat. Člověk by si řekl, že poté, co vymyslel a popsal komplexní systém magie založený na spalování kovů a následně přidal (mimo jiné) další podobně komplexní a spletitý systém založený na práci s energií magických sferů, bude již těžké vymyslet něco dalšího; o motivaci nemluvě. A hle – než jsme se nadáli, je tu nový, originální a vysoce propracovaný svět ritmatiků.

Nosná myšlenka je úžasně jednoduchá – magie založená na kresbě geometrických obrazců. Kreslí se křídou a síla kouzla závisí nejen na kvalitě „kreslícího nástroje“, ale hlavně na přesnosti a preciznosti provedení. Každá čára se může stát obranným valem nebo útočnou zbraní. Sanderson vytvořil větší množství obran, které používali známí ritmatici, popsal jejich slabiny, přednosti i vhodnost využití, a navrch je do knihy i graficky ztvárnil, aby měl čtenář dokonalou představu o čem je vlastně řeč.

Základním magickým prvkem je kruh, který slouží jako obranná hráz; ten se dá ukotvit, posílit a dokonce se na něj dají navázat takzvaní kříďáci, postavičky, kterým dokáží mágové vdechnout život a udílet jim jednoduché povely. Svoji funkci plní také jednotlivé typy čar – silné, slabé, rovné vlnité… Celý souboj probíhá tak, že mágové se uzavřou uvnitř svých kruhů nakreslených křídou. Jakmile je kruh narušen, je bitva prohrána. Ritmatika je tedy založena především na obrovském drilu. Musíte umět kreslit obrazce tak, aby byly přesné a téměř dokonalé, a to samozřejmě bez úmorného opakování nedokáže nikdo.

Nyní, když je i dospělým čtenářům jasné, že si tuto knihu náležitě vychutnají, je načase objasnit, jak je to vlastně s tou young adult kategorií. Popravdě, Ritmatik tuto žánrovou kategorii výrazně přerůstá a strčí větší část literatury podobného ražení do kapsy s pohrdlivým úšklebkem. Děj nesklouzává k pohádkovosti nebo infantilnosti, přesto si však budete uvědomovat, že Sanderson umí jít u charakteristiky postav víc do hloubky, přitlačit na pilu co se týče napětí či bojových scén, zkrátka že mnoho věcí je zjemněných tak, aby děti nepohoršily a dospělé neznechutily.

Pojďme si to namalovat…

Nahlédněme nyní pod pokličku příběhu samotného. Šestnáctiletý Joel miluje ritmatiku natolik, že dokáže převyprávět nejslavnější souboje z arény takovým způsobem, že se kolemjdoucí zastavují a bez dechu naslouchají. Má to však jeden malý háček – Joel je synem křídaře bez magického nadání. Na univerzitě pracuje jako poslíček a je trpěn pouze kvůli objevitelským zásluhám svého otce. Nově příchozíprofesor mu jeho podřazenost dává doslova sežrat, a ritmatici se díky tomu čím dál více začínají stranit nenadaných smrtelníků. Tyto hranice se vyostřují, když začnou mizet nejnadanější studenti…

A právě zde se naplno projevuje ona výše zmiňovaná kategorie „pro mladé“ – věk hlavních hrdinů a stylizace příběhu evokující v mnohých pasážích Harryho Pottera (zejména kulisy čarodějné univerzity) v kombinaci se zjemňováním vypjatých situacích.

Na druhou stranu je Ritmatik výborně řemeslně zpracovaný, ztvárnění hrdinů je věrohodné a vztahy mezi nimi nejsou popsány nikterak povrchně. Je sympatické, že hlavní postava se chová úměrně svému věku – zná strach a uteče namísto boje, občas provede nějakou nepředloženost a situace řeší trochu jinak než zodpovědný dospělák. Některé postavy jsou navíc nejednoznačné; občas se ukáže, že zaškatulkování hrdiny jako kladného či záporného bylo předčasné.

V celkovém dojmu oceníte dynamiku děje, smysl pro detail, skvělou gradaci a propracovanou pointu. Přesto, že je příběh uzavřený, stále je dostatek prostoru pro další díly, které figurují i v Sandersonových autorských záměrech. Navíc je třeba ocenit, že celý svět je propracovaný a má pevné mantinely, se kterými v průběhu knihy autor nepohne ani o píď.

Ritmatik je kniha pro všechny od zhruba dvanáctého roku věku (otestováno!). Dospělí budou nadšeni propracovaností světa a magického systému a zajisté rádi přimhouří oko nad jednodušší stylizací, mladší ročníky zase ocení spíše dynamický detektivní příběh a sympatické postavy, se kterými nebudou mít problém se ztotožnit. Nebojte se objevit další kousek literární geniality Brandona Sandersona!

Brandon Sanderson: Ritmatik

Vydavatel: Talpress, 2017

Obálka: Jan Patrik Krásný

Překlad: Milena Poláčková

Počet stran: 374 stran

Cena: 369 Kč

[review]