Vítejte v Los Angeles budoucnosti. Ve světě, kde díky výsledkům magické války vedle sebe žijí lidé, orkové, elfové, trpaslíci, víly a další rasy. Ve společnosti, kde vrchol představují elitářští elfové, ovládající ekonomickou a politickou moc, žijící ve vyhrazených luxusních částech města a neoficiální spodinu naopak orkové, často připomínající sociálně vyčleněné gangy kriminálníků. Někde mezi nimi se potácejí lidé. Vymizel rasismus a nahradil ho druhismus (díky, Terry Pratchette)

Drak nad Los Angeles budoucnosti

Všichni obyvatelé města andělů žijí svými více či méně obvyklými životy protknutými moderními technologiemi a magií, kde není problém na obloze spatřit v jednom úhlu pohledu letadlo i draka.

Na to, aby ve světě říznutém magií vše klapalo dohlíží příslušníci LAPD, kam patří i dva hlavní hrdinové filmu, člověk Daryl Ward a ork Nick Jacoby, ztvárnění Willem Smithem a Joelem Edgertonem.

Jacoby je první svého druhu v řadách policie a jako takový to dostává pořádně sežrat, díky druhovému původu ze strany lidí a jako zrádce a vyděděnec ze strany orků. A ani jeho parťák Ward z něj není nadšený, za což tak trochu může i jeho střet s jiným orkem ozbrojeným brokovnicí.

Hlavní dějová linka se však netočí kolem druhových vztahů, ale kolem magické hůlky, která je na Zemi ztracena již 2000 let od války s Temným pánem a kterou chtějí nalézt snad všichni. Odpadlí elfové s ní chtějí oživit/přivolat Temného pána a všichni ostatní se díky její moci chtějí porůznu obohatit, neboť taková kouzelná hůlka dokáže splnit vše, po čem toužíte.

Ward s Jacobym se brzy dostávají do středu dění, dokonce se stanou i držiteli magické hůlky a brzy zjistí, že nemohou věřit nikomu, jelikož jim záhy po krku jdou výše jmenovaní elfové (temní), orkové, gangy lidí, ale i kolegové z losangeleské policie nebo speciální jednotka FBI pro boj s magií.

Na režisérskou sesli zasedl David Ayer, který má na kontě výbornou Patrolu nebo Železná srdce a o trochu horší Sebevražedný oddíl. Ayerovi se v Brightu povedlo vytvořit komplexní svět urban fantasy, kterému vládnou korporace, korupce a magie, na každém rohu je k vidění druhismus, elitářství je na vrcholu a správní chlápci to nemají v životě zrovna snadné. Navíc to vypadá, že se pořádně inspiroval Shadowrunem a to je rozhodně jen ku prospěchu věci.

Scénář napsal Max Landis, a pokud byla volba Ayera dobrou cestou, tak zde přichází asi základ problémů filmu. Bright mohl být kombinací Patroly, Mizerů a Shadowrunu, ale mizerný scénář s děsivě plytkým příběhem mu podkopávají nohy ocelovým kopytem naštvaného kentaura.

Většina děje od nalezení magické hůlky se vejde do jednoduchého schématu – Ward a Jacoby utíkají odněkud někam, naleznou problém, prostřílejí se z problému pryč, běží zase někam jinam a tam se zase střílí a nakonec běží do finále. Fungují zde hlášky mezi oběma protagonisty, ale situační humor je mnohdy děsně křečovitý a vlastně ani u některých vtipů váš mozek nechce věřit, že je zaznamenal, tak předstírá, že vás prostě minuly. Nenajdete zde žádný dějový zvrat, nemluvě o zvratu překvapivém. A to se nezmiňuji o nelogických nesmyslech, kterých je tu také dost.

Hodně recenzentů píše o kvalitním výkonu Edgertona jako Jacobyho, ale já ho v tom filmu tak neviděl. Možná to bylo maskou, která byla super, možná něčím jiným. Na druhou stranu, pokud máte ve filmu takovou star, jako je Will Smith, měli byste se zaměřovat na něj a to tvůrci i dělají.

Smithův Ward je hlavní postavou Brightu, ale to je tak asi jako když jste ve firmě tři, a jeden má na vizitce titul generální ředitel, druhý obchodní ředitel a třetí technický ředitel. Smith mi přijde ve svém výkonu, jako že šel kolem placu, řekl si, že se mu hodí další peníze na hypotéku a tak si během obědové pauzy zahrál další variaci na svou postavu z Mizerů. Avšak jeho Ward je smutně velmi plochý a nevýrazný, chybí mu šťáva a nějaký charakteristický rys nebo chování, která by z něj udělal zapamatování hodnou postavu. Smith hraje na půl výkonu, ale i tak překonává standard, který byste čekali od jiných herců a například na chemii mezi postavami to nad míru stačí. Jen si prostě říkáte, že tomu mohl dát víc.

Zásadní záporáky tu reprezentuje temná elfka v podání Noomi Rapace, která sice nemá mnoho scén a občas se nemůže rozhodnout, zda hraje skutečnou badass temnou elfku nebo její karikaturu, ale když už na obrazovce je, tak někoho nožem brutálně účelně zabíjí nebo rozsekává, jako například celý tým losangeleské jednotky S. W. A. T. Má po boku dva parťáky, kteří jsou bezejmenní, ale odlišní vzhledem i stylem boje. A pak je tu speciální jednotka FBI pro boj s magií, u kterých nevíte značnou část filmu, na kterou stranu to hrají.

Na výpravě a tricích filmu je vidět oněch investovaných 90 milionů dolarů, což z Brightu dělá jeden z nejdražších počinů Netflixu. Masky jsou dobré, magické Los Angeles vás nasaje, jak kdybyste tam sami bydleli. Asi to není jako práce od ILM, ale přesto Bright nepůsobí lacině a interiérově.

Co potěší je fakt, že film jede na eRkovém hodnocení. Poměrně dost tu teče krev, střílí se, pro sprostou urážku se nejde daleko a pro utrženou hlavu vlastně taky ne. Celkově od akce ale nečekejte nějakou propracovanou choreografii jako u Raidu nebo krvavý balet Johna Woo, je to spíš těžkopádnější případ a ničím vás nepřekvapí.

Pokud prostředí, výprava a pozadí celého světa je poměrně vyvedené, tak mytologie poměrně pokulhává. Nezjistíte ani nic z historie, jak všechny ty druhy bytostí dokázal bok po boku přežít, proč jsou elfové elita a proč lidé tak zapadli? Odkud se vlastně všichni ti orkové, elfové a další vzali? Kam zmizel Temný pán a kdo to vlastně je? Nebo co? Co je zač ta speciální protimagická jednotka FBI? Kde jsou její další členové? Jaké jsou její motivy? Jak to, že je mezi nimi elf? A tak podobně, víc otázek než odpovědí.

Bright není průser. Je to film, akční eRkové fantasy béčko, který si pustíte v sobotu v podvečer nebo v neděli odpoledne. Filmové plátno by neustál, je to spíš pilot velké série ala GoT

Avšak, je to jen začátek. Druhý díl už byl schválený a tak se Bright dá shovívavě brát jako představení světa, kterému se film minimálně jednou třetinou věnuje, a doufat, že dvojka doladí chyby, vymění scénáristu a víc to nakopne. Potenciál tu je a já jsem na druhý díl moc zvědavý.

 

[review]

UložitUložit

UložitUložitUložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložitUložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit