Není to tak dávno, co ve mně tak jednoduché slůvko jako H1Z1 vyvolávalo pocit naděje. Naděje na hru, která by konečně mohla zaplnit díru na trhu a uspokojit všechny fanoušky her jako DayZ. Pravý post-apokalyptický survival s hordami zombií a neomezenými možnostmi – tentokrát udělaný správně. Teď ve mně H1Z1 bohužel vyvolává jen pocity hořkého zklamání a nechutenství.

Ale vraťme se na začátek. Psal se leden roku 2015 a studio Sony Online Entertainment právě vypustilo do fáze předčasného přístupu svou žhavou novinku H1Z1. Ta měla být jedním z největších projektů studia a jejím cílem bylo pokořit svou tehdy jedinou konkurenci v žánru, DayZ. To trpělo nejen neustálými odklady updatů, ale i bugy které hru dělaly prakticky nehratelnou (nejeden z vás si určitě vzpomene na zombie probíhající zdmi a tuny dalších problémů jako dívání se skrz textury).

Pravděpodobnost úspěchu H1Z1 tak byla extrémně vysoká. Studio mělo k dispozici prakticky vše. Obrovský tým developerů, neomezený rozpočet a samozřejmě i předlohu od které se chtěli odrazit. Během pouhých dvou měsíců se prodalo přes milion kopií hry a studio vědělo, že má v ruce trhák a to i přes počáteční problémy s přihlašováním do hry.

Zombie byly opravdu zombie, ploužily se všude kolem vás a snažily se vás zabít sotva k tomu dostaly příležitost. Nekonalo se žádné probíhání zdmi ani nic podobného. Svět byl hned o něco krásnější, hlavně když jste dostali každý týden nový update, který přinesl tunu nových věcí – auta, budování bází, nové zbraně, zabarikádování se v budovách… prostě vše o čem si DayZ mohlo nechat zdát.

Ani ne o rok později se vývojáři hry (již známí jako Daybreak Studios) přestali směrem k fanouškům ozývat. Ve firmě došlo k mnoha změnám (včetně odstoupení tehdejšího CEO). Vyhazovali se zaměstnanci a probíhaly další „organizační změny“. Následný nedostatek péče ze strany vývojářů a prakticky nulová komunikace způsobily, že hra začala upadat. Nikdo vlastně neví, co bylo přesným důvodem, ale podle všeho někdo z vedení rozhodl, že hra nevydělává dostatek financí a tudíž je potřeba změnit směr.

Byl tedy oznámen mód battle royale a nezávislý vývoj survival aspektu hry. Už tehdy jsme všichni věděli, že nastal problém, ale nikdo tomu nechtěl uvěřit. Postupně jsme ale byli donuceni. Vývojáři se vrhli na battle royale, který během chvíle lámal rekordy v hratelnosti i výdělku pro vývojáře. V survival módu se za x měsíců nezměnilo nic. Když vyšel update, rozbil více, než opravil. A tak to šlo drahnou dobu, dokud se nezačali ozývat fanoušci hry. „Nikdo z nás nestál o battle royale, my chtěli survival hru s otevřeným světem!“

Daybreak studiu konečně došlo, že to znamená problémy a tak po změně dalšího CEO přišlo s novinkou. Rozdělíme hru na dva samostatné projekty. H1Z1: King of the Kill (battle royale) a H1Z1: Just Survive s příslibem nezávislého vývoje obou. To samozřejmě trvalo jen chvíli a ve výsledku se nic nezměnilo.

Nastal rok 2017 a ve studiu se zase změnil CEO i přístup k oběma projektům. King of the Kill byl přejmenován na H1Z1 a vývojáři se mu dodnes věnují na 200%, aby je nezničila konkurence v podobě PlayerUnknown’s Battlegrounds. H1Z1: Just Survive se přejmenovalo na Just Survive a vývojáři z něj udělali prakticky mix všeho, co doteď dělali. A já si říkám, máme to zapotřebí? Opravdu chceme podporovat vývojáře, kteří si z nás dělají legraci?

Není to totiž jen H1Z1 a studio Daybreak, ale i další vývojáři, kteří z nás svými neustálými sliby tahají peníze i čas.

Podívejte se třeba na takové Free Reign Entertainment. Tohle studio stálo za vývojem War Z – survival hry, o které slyšel snad každý. Aby taky ne. Dané studio ji totiž několikrát přejmenovalo a znovu vydalo jako nový projekt – z War Z se stalo Infestation: Survivor Stories, následně Romero’s Aftermath a pak bylo rozděleno na battle royale Last Man Standing a survival Aftermath. To vše samozřejmě zpoplatněno jako úplně nová hra.

Nepřipomíná vám to něco? Mně bohužel ano, aktuální stav H1Z1 a studio Daybreak. Ne, nechci tím naznačit, že by se mohlo jednat o nějaký spolek, či stejné vedení atd. Je to totiž nový trend. Trend, kdy vydáme hru, nikdy ji nedoděláme a ukončíme ji. Potom ji přejmenujeme a znovu vydáme a takhle budeme dokolečka vydělávat. To nejhorší na tom je, že to opravdu funguje. A funguje to jen díky nám, hráčům.

Ano, možná si řeknete, že je to nástupem early access her, ale jen tím to není. Faktem je, že upínáme své naděje na projekty, které si to nezaslouží. Studia v dnešní době začala early access využívat jako lehký zdroj financí a je na čase s tím něco udělat. Tím vás samozřejmě nechci nijak komandovat, chci vám otevřít oči a ukázat vám, že některé hry za to opravdu nestojí.

V následujících článcích se tak spolu podíváme na všechny nekalé praktiky herních studií, ale i na hry samotné. Očekávejte tak preview her, dojmy z hraní, rozhovory s herními vývojáři i žebříčky toho nejlepšího (ale i toho nejhoršího) co dnes najdete na trhu.